2024 március 28

RSS Facebook

Típus
Bár a japán Honda márkanévről elsősorban a világhírű autó- és motortípusok jutnak mindenkinek az eszébe, az utóbbi években az üzleti repülés világában is jelentős sikereket ért el a cég amerikai, Greensboróban működő gyáregysége. A leányvállalat HondaJet Elite könnyű kategóriájú üzleti repülőgépének ugyanis sikerült komoly szeletet kihasítania a VLJ szegmensben. Októberben pedig azt is bejelentette a HondaJet, hogy növeli kínálatát a nagyobb változatú 2600 Concept modelljével.Talán kevésbé ismert tény: a Honda már az 1980-as évek elejétől foglalkozott azzal a gondolattal, hogy belép az üzleti repülőgépek világába. Ennek eredményeként született meg 1986-ban az MH02-es sugárhajtású kísérleti repülőgép, amelyet a Mississippi Állami Egyetemmel közösen fejlesztettek. Ennek a koncepciópéldánynak már akkoriban teljesen kompozitanyagból készült a sárkányszerkezete, és ezen a gépen tesztelték a HondaJet által szabadalmaztatott OTWEM (Over-The-Wing Engine Mount) technológiát, amelynek az a lényege, hogy a hajtóműveket nem a törzs hátulsó oldalsó részén helyezik…
Január 27-én feloldotta az EASA, azaz az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség az amerikai Boeing 737 MAX típusra vonatkozó repülési tilalmát. Az új B 737-es változat 22 hónapig nem repülhetett Európában, miután két súlyos kimenetelű baleset történt a gépekkel. Ezt követően a gyártó Boeingnak számos módosítást kellett végrehajtania, hogy a típust ismét kereskedelmi repülésre alkalmasnak találják az egyes hatóságok. Ennek keretében az európai szervezet szakemberei saját berepülési program keretében ellenőrizték azt, hogy a B 737 MAX valóban megfelel-e az újonnan előírt legszigorúbb repülésbiztonsági feltételeknek. Két, összesen 346 halálos áldozatot követelő baleset történt: 2018 novemberében Indonéziában a Lion Air légitársaság egyik repülőgépével, majd 2019 márciusában Etiópiá-ban az Ethiopian Airways Nairobiba tartó járatával. Ezt követően döntött úgy a világ számos légügyi hatósága, hogy mindaddig nem repülhetnek az új B 737 MAX típus gépei, amíg ki nem derül, miért zuhantak le, illetve a gyártó megnyugtatóan fel…
Az Aeroflot 1959. november 5-én, csütörtökön délután meglepetésre a Moszkva–Budapest járaton nem a Tu–104-es típusú repülőgépet közlekedtette, hanem egy Il–18-ast. A Malév dolgozói a járat másfél órás földi tartózkodása során megszemlélhették azt, ugyanis közismert volt, hogy rövidesen a vállalat is ilyen típust fog beszerezni. Hatvan évvel ezelőtt, 1960. április 1-jén 14 óra 45 perckor leszállt az első magyar Il–18-as, a HA–MOA lajstromjelű Ferihegyen. A repülőgép már a továbbfejlesztett V változat volt, amelynek a Malév volt az első üzemeltetője. A főépület előtt, orral Pest felé álló gép hivatalos fogadásán nagy számban jelentek meg állami és vállalati vezetők. A szinte még festékszagú, a kor díszes stílusában pompázó repülőgép mindenkire mély benyomást tett. A típus vezető pilótája Kapitány István lett, aki a parancsnoka volt a nagy sajtóvisszhangot kiváltó május 25-ei első, moszkvai járatnak. Az új repülőgépeket hivatalosan június 1-jén állították menetrend szerinti forgalomba.…
Március 28-án levegőbe emelkedett Oberpfaffenhofenben (EDMO) a német Dornier repülőgépgyár új generációs Dornier Seastar repülő csónakjának az első, SN1003-as számú tesztpéldánya. A szűzfelszállást a Dornier Seawing berepülőpilóta csapata hajtotta végre és 31 percig tartott.A Seastar SN1003-as számú gépe március 19-én kapta meg az EASA-tól és német szövetségi légügyi hatóságtól (LBA) a berepülési engedélyt. Az új generációs Seastar jelentős mértékben eltér az eredeti változattól, amelyet még 1980-ban tervezett az ifjabb Claudius Dornier. A Seastar új gerencáiós változatát korunk legmodernebb digitális avionikájávan szerelték fel a pilótafülkében, a légcsavarjai nagy hatásfokú új generációs kompozitanyagból készültek, amelyeken kívül számos rendszert megújítottak, többek között a légkondíciónálót és a vízi kormányzásét. Emellett a törzs is korrózió álló kompozitból készült, ami jelentős mértékben lecsökkenti a gép üzemben tartási költségét, főleg tengeri vagy más vízi üzemeltetési környezetben. A Seastar új generációs változatának a megtervezésekor az volt a cél,…
Egy éve jelentette be az Airbus az A380-as gyártásának 2021-es leállítását 2019. február 14-én az európai Airbus repülőgépgyár hivatalosan bejelentette, hogy 2021-től befejezi az A380-as szuperjumbó repülőgépek gyártását. Ennek eshetősége már több mint két éve napirenden volt, hiszen 2016-ban rendelt utoljára új légitársaság a típusból: a japán All Nippon Airways, méghozzá mindösszesen három szuperjumbót. A legnagyobb megrendelő, az Emirates pedig csak tizennégy további ilyen gépet vesz át a jövőben a még fennálló 53 leszállítandó példány helyett. A bejelentést megelőzően, február 8-án arról adott hírt a világsajtó, hogy az ausztrál Qantas légitársaság is visszamondta az Airbusnál a még átadás előtt lévő, korábban megrendelt nyolc A380-asának forgalomba állítását, ami mintegy négymilliárd eurós kárt okozhat az európai gyártónak. Vagyis a Qantas a jövőben már csak a korábban átvett tizenkét A380-as repülőgé-pét tartja üzemben, méghozzá úgy, hogy ebben az esztendőben jelentős modernizációs programot szeretnének…
Április 5-én végrehajtotta a lengyel FLARIS LAR1-es nagy sebességű személyi jet az első felszállását a lengyelországi Zielona Gora Babimost repülőtéren. Az egy sugárhajtóműves kisgépet arra tervezte a Metal Masters elnevezésű cég, hogy magán pilóta jogosítással rendelkező tulajdonosa is vezethessen jetet privát célú repülés során.A mindössze egyetlen Williams FJ33-5A gázturbinával repülő gépet a tervezői szerint akár füves repülőtérről is lehet majd használni, miközben az utazó sebessége megegyezik egy utasszállító repülőgép sebességével, azaz 770 km/óra és képes akár 7600 méteres magasságba FL250-re emelkedni. Hatótávolsága egy pilótával 3200 km, egy pilótával és négy utassal 2200 km.A LAR1-es speciális mérete és teljesítménye miatt egy új kategóriát is teremtett, amelynek az elnevezése HPJ, azaz High Speed Personal Jet, nagy sebességű személyi jet, amelyen a pilótán kívül még négy utas foglalhat helyet. A gép maximális felszállósúlya 1500 kg, ezért a very light jet kategóriába tartozik. A céget alapító…
Új sebességi és távolsági világrekordot állított fel az amerikai Gulfstream cég G650ER típusú ultra hosszú távú üzleti repülőgépe. A rekord repülés hivatalos megerősítése és elismerése az Amerikai Aeronautikai Szövetségre vár még. A rekord repülés március 29-én történt a G650ER típussal Szingapúrból az arizónai Tucsonba. A Gulfstream G650ER a szingapúri Changi repülőtérről száll fel, amelyet követően 15 óra 23 perccel landolt az airzónai Tucson repülőterén az NBAA IFR navigációs tartalék üzemanyag mennyiséggel a fedélzetén, 44 perccel megdöntve azt a rekordot, amelyet alig egy hónappal korábban állított fel a kanadai Bombarider repülőgépgyár új, Global 7500-as típusú üzleti gépe. A Gulfstream G650ER összesen 8379 tengeri mérföldet repült (15 517 km) átlagosan 597 mérföld/órás (931 km/h) sebességgel. A Gulfstream nem csak nagyobb átlagsebességet ért el a rekord repülése során, hanem 227 mérfölddel nagyobb távolságot is repült mint a kanadai vetélytársa. Fotó: Gulfstream
Április 4-én végrehajtotta befejező felszállását a Russian Helicopters által gyártott Mi–26-os nehéz helikopter legújabb, Mi–26T2V változata, amivel lezárult az új típusváltozat berepülési programja. A világ jelenlegi legnagyobb forgószárnyasát az 1980-as évek óta gyártják és ez idáig több, mint 300 példány készült belőle. A nyolc rotorlapátos helikopter maximálisan 20 tonna hasznos teher szállítására alkalmas. De ezzel a helikopter típussal tartják a helikopteres teher emelés világrekordját is, ami 56,7 tonna volt.A legújabb Mi–26T2V típusváltozat első példányának – amelyen számos rendszert és berendezést modernizáltak – tavaly augusztusban zajlott a szűzfelszállása. Az újdonságok között szerepel az NPK90-2V digitális avionikai csomag, az új robotpilóta, amellyel immár műszeres megközelítési eljárást is végre lehet hajtani, éjjellátó készülék használatára alkalmas pilótakabin kialakítás, és egy teljesen új, modernizált navigációs-rendszer és műholdas kommunikációs rendszer is. Továbbá becsapódási-energia elnyelő üléseket kapott a személyzet és beépítették a helikopterbe a radar-, lézer- és…
Március 30-án végrehajtotta a VASO voronyezsi gyári repülőterén a szűzfelszállását az új orosz turbólégcsavaros katonai szállítógép, az Il–112V. A berepülést Nyikolaj Kuimov berepülő pilóta hajtotta végre a repülőgéppel. Az első felszállás során a gép rendszereinek a működését tesztelték a levegőben normál paraméterek közepette.Az orosz United Aircraft Corporation azért fejlesztette ki az új, felső szárnyas, két Klimov TV7-117ST turbólégcsavaros hajtóművel ellátott katonai szállítógépet, hogy ezzel a típussal váltsák fel az igen csak koros Antonov An–26-os szállítógépeket a légierőben. A United Aircraft tervei között szerel az új Il-112T polgári változat kifejlesztése és gyártása is a jövőben. Az előzeres tervek szerint a típus teljes terheléssel 1200 km-es távolságra képes elrepülni, míg 3,5 tonna terheléssel a hatótávolsága 3500 km-es lesz. Az Il–112V alkalmas nem kiépített repülőterektől történő üzemelésre is, akár 1200 méteres futópályáról. Amennyiben a típus beváltja a hozzá fűzött reményeket, akkor akár több száz…
Február 22-én jelentette be a brit Rolls-Royce hajtóműgyár vezetősége, hogy a túl szoros határidő miatt nem kíván részt venni az amerikai Boeing repülőgépgyár új, közepes méretű két hajtóműves utasszállító gépének (New Midsize Airliner – NMA) megfelelő erőforrással történő ellátásáért folyó versenyben. Ennek értelmében már csak a CFM International és a Pratt & Whitney marad versenyben.Bár a Boeing korábban arról beszélt, hogy az új típus tervezett 2025-ös piaci megjelenése érdekében idén mindenképpen el kell kezdenie a programot, a legutóbbi hírek szerint a folyamat ipari része semmiképpen sem indul be 2020-at megelőzően. Az amerikai gyártó szerint a teljesen új tervezésű, 220-270 utas befogadására alkalmas, 9000 km hatótávolságú széles törzsű utasszállító repülőgép egyik fő újdonságának egy új generációs hajtóműnek kell lennie, amely a legújabb technológiai újításokat tartalmazza.A Rolls-Royce szerint ezek az elvárások nem találkoznak azzal a koncepcióval, amelyen jelenleg a gyár dolgozik az…
Hat héttel azt követően, hogy a Brussels Airlines leállította az orosz Superjet 100-as gépek repültetését a flottjában – mondván túl sok időt töltöttek az SSJ100-asok a földön repülés helyett és túl bonyolult az üzemben tartásuk –, most egy teljesen más problémával kell a gépeket gyártó Sukhoi Civil Aircraft (SCAC) gyárnak szembe néznie. Kiderült, hogy a legyártott Superjet 100-asok egy részénél – körülbelül a teljes géppark egy negyedénél – hatóságilag nem engedélyezett titán alkatrészeket használtak a gyártás során. Orosz sajtó információk szerint mintegy ötven gépet érint a probléma, amelyeket most emiatt teljesen át kell vizsgálnia a gyártónak. A hírek szerint mikrorepedéseket találtak olyan rossz minőségű, titánból készült alkatrészeken, amelyeket a futóműveknél, a hajtóművekben és a fékszárny mechanizmus bekötő pontjain alkalmaztak. Ráadásul az is kiderült időközben, hogy az említett titán alkatrészek eredete sem volt tisztázott, vagyis olyan alapanyagból készültek, amelyek nem voltak…
Február 13-án végrehajtották az EASA, Európai Repülésbiztonsági Szervezet berepülő pilótái és repülési szakemberei az első repülésüket az új orosz utasszállító repülőgéppel, az MSZ–21-essel. Az EASA munkatársai azt vizsgálják a tesztrepülések során, hogy megfelel-e az új tervezésű MSZ–21-300-as az európai repülésbiztonsági szervezet előírásainak, hogy megkaphassa a típus az uniós típusalkalmassági bizonyítványát is. Az Irkut repülőgép gyárban készülő egyfolyosós típusnak minden olyan kritériumnak meg kell felelnie, amelyet az EASA előírt a típusalkalmassági jogosítás megszerzéséhez. Ennek érdekében a berepülési program során a levegőben vizsgálják az EASA szakemberei a gép repülési tulajdonságait a különböző repülési üzemmódokban, nagy állásszögű repülési körülmények közepette, illetve vizsgálják a gép átesési tulajdonságait is. Az egyes felszállások 2,5-4 óra dőtartamúak és 10 000 és 32 000 láb közötti magasságban zajlanak.Az EASA által végrehajtott tesztrepülések során a szervezet által delegált berepülő pilóta vezeti a repülőgépet, aki mellett a Jakovlev tervezőiroda berepülő pilótája…
Az interneten május 27-én közétett amatőr videófelvételek után az Irkut Aviation orosz repülőgépgyár is bemutatta az MSZ–21-300-as szűzfelszállásáról készült fotókat és videófelvételeket. A hivatalos jelentés szerint az első felszállás 30 perces volt, 1000 méteres magasságba emelkedett fel a repülőgép és 300 km/órás sebességgel repült odafent. A szűzfelszállás során a gépet vezető tesztpilóták leellenőrizték a gép irányíthatóságát, rendszereit, a hajtóművek vezérlését és csináltak több megközelítést és alacsony áthúzást is az irkutszki gyár futópályája felett. A gépet Oleg Kononenko berepülőpilóta, Oroszország hőse, parancsnok és Roman Taskajev berepülőpilóta, Oroszoroszág hőse másodpilóta vezette. A sikeres első felszállást követően Kononenko tesztpilóta elmondta, hogy az MSZ–21-300-as az elvárásoknak megfelelően viselkedett a levegőben és semmi akadályát nem látja annak, hogy a teszprogram tovább folytatódhasson a repülőgéppel. Taskajev berepülőpilóta pedig hozzátette, hogy a hajtóművek is azokon a teljesítmény értékeken működtek repülés közben, amelyeken kellett a beállításoknak megfelelően.A szűzfelszállásáról…
Május utolsó hetében az oroszországi Irkutszkban sikerrel végrehajtotta szűzfelszállását az  MSz–21-300 utasszállító repülőgép. A történelmi eseményre a gépet teljességében felkészítették, kijavították a földi tesztelések során a szárnyakon talált repedéseket és a videó beszámolók szerint az időjárás is optimálisnak bizonyult az eseményhez. Az orosz média az utóbbi hónapokban gyakran idézte Rogozin miniszterelnök helyettes mondatát, amelyben a „tavasz vége előtt” meg kell történnie az orosz gyártású gép szűzfelszállásának. A gyártó Irkut holding hivatalos bejelentése május 28-án azt közölte, hogy a megfelelő, utolsó gurulási gyakorlatok és futótesztek után az MSz–21-300 valamennyi rendszerét ellenőrizték, megtörtént a hajtóművek és segédhajtóművek tesztelése is. ezt követően kapta meg a gép a felszállási engedélyt a hatóságoktól. A videó részletek a repülés különböző szakaszait mutatják be.https://www.youtube.com/watch?v=Wt5mtVmrRLs
Április 16-án elkészült az Airbus Helicopters Marignane-i gyáregységében a cég hétszázadik H130-as egyhajtómáves könnyű helikoptere, amelyet magán üzemeltető vesz majd át a gép hatósági vizsgáját követően. A H130-as típus gépei a piaci bevezetésük óta már több mint 1,8 millió órát töltöttek a levegőben és jelenleg a világon 340 üzemeltető használja. A forgószárnyas eredetileg EC130-as néven került piacra még 2001-ben, majd 2012-ben változtatta meg a típusjelzését a gyártó Airbus Helicopters H130-asra. A névváltoztatás mellett modernizálták is szerkezetet, így a H130-asok már digitális avionikával készülnek, aminek köszönhetően jelentős mértékben javultak a repülésbiztonsági feltételek és csökkent a helikoptert vezető pilóták leterheltsége.Fotó: Airbus Helicopters
Április 16-án átvette az Iran Air az első négy ATR–72-600-as turbólégcsavaros repülőgépét az európai gyártótól. A toulouse-i székhelyű repülőgépgyártól összesen 20 darab ATR–72-est rendeltek az irániak azt követően, hogy 2016-ban feloldották a perzsa állam elleni gazdasági embargót. Az Iran Air a 20 fix merendelésén kívül további 20 ATR-72-esre is adott le opciós megrendelést. A turbopropokat 2018-ig kell az európai gyártónak leszállítania a megrendelőnek.Irán teljesen megújítja a nemzeti légitársaságának a flottáját azt követően, hogy az atom-programjával kapcsolatban sikerült megállapodást kötnie a nemzetközi közösséggel, aminek az eredményeként Európa és az Egyesült Államok is feloldotta az ázsiai ország ellen a több évtizede tartó gazdasági embargót. Ennek eredményeként vásárolhattak be az irániak a tavalyi év során új utasszálló repülőgépekből.Az európai Airbus gyár azonnal lecsapott a lehetőségre és el is adott az Iran Airnek 46 darab A320-as családba tartozó egyfolyosós gépet, 38 darab A330-200-as és…
Hamarosan levegőbe emelkedhet a világ legnagyobb úszótestü repülőgépe, a kínai AG600-as. Az amfíbiát a kínaiak fejlesztették ki tűzoltási és tengeri kutató-mentő feladatokra. Az AG600-as jelenleg a világ legnagyobb ilyen repülőgépe, mérete ugyanis közel azonos az amerikai Boeing által gyártott B 737-esével. Az első repülőgép 2016 júliusában gurult ki a gyártó AVIC hangárjából, és idén április végén fejeződtek be a teszt példánnyal a nagy sebességű gurulási próbák. A kínai szakemberek szerint a gép az elvárásoknak megfelelően viselkedett ezek alatt a próbák során, így május második felében megtörténhet az AG600-as szűzfelszállása. Ha minden rendben zajlik majd a berepülések során, akkor 2017 második felében végrehajtják az első vízre történő leszállást, majd pedig felszállást. Összesen nyolc pilótát képeztek ki eddig a típusra, akik a berepülések során vezetik majd az új gépet.Az 53 tonnás maximális felszálló súlyú, négy hajtóműves amfíbiát először tavaly novemberben a zuhai…
Május 11-én kigurult az amerikai Cessna repülőgépgyár kansasi hangárjából az utolsó elkészült Cessna Citation Mustang üzleti jet. A gépet heteken belül átadják az új tulajdonosának. A Mustang jelenleg az egyik legkedveltebb típus a könnyű üzleti gépek (light jet) kategóriában, amelynek az egyik előfutára volt a 2005-ös megjelenését követően. A típusból az elmúlt 12 év alatt összesen több, mint 470 példányt gyártottak. A Mustang sikerét a Cessna gyár a Citation M2-es típussal szeretné folytatni, amely a cég elképzelése szerint a váltó típusa a nagy sikerű elődnek. Az M2-es modellt 2013-ban mutatták be a kansasiak, s hamar igen népszerűvé vált a light jetet üzemeltetők körében. Jól illusztrálja ezt a sikert, hogy a négy évvel ezelőtti bevezetése óta több, mint 150 példányt átadtak már az M2-esből. A Cessna Citation M2-es egyaránt alkalmas magáncélú repülésekre, charterezésre és céges üzleti repülésre. Az új Williams FJ44-es…
Május 2-án átadta az amerikai szövetségi légügyi hivatal (FAA) a gyártási engedélyt a Cirrus Aircraftnak az első egy sugárhajtóműves személyes használatú Vision Jet gyártására. Ezzel elkezdődhet a gépek nagyüzemi gyártása a cég duluth-i gyárában. A gyártási engedélyt ünnepélyes keretek között vette át Pat Waddick, a Cirrus Aircraft elnöke az FAA munkatársaitól a Minnesotában lévő duluth-i központban. A Cirrusnak ez idáig mintegy 600 megrendelése van az SF50 Vision egy hajtóműves “személyes jetre”, amely az első olyan gázturbinás magángép, amelynek mindössze egy sugárhajtóműve van. A mostani engedély révén a gyár felgyorsíthatja a Cirrus Vision gépek gyártási ütemét. A cél először nyárra elérni a heti egy gépes átadási rátát, amelyet követően éves szinten már 125 darab SF50-es legyártását és átadását szeretné majd a Cirrus elérni. A Cirrus Vision egy olyan egy sugárhajtóműves magánrepülőgép, amelyet egy pilóta vezet és összesen hét üléses. A gázturbinás…
A napokban múlt, hogy ötven évvel ezelőtt, 1967. április 7-én végrehajtotta az első felszállását az Aérospatiale által kifejlesztett Gazelle típusú gázturbinás helikopter, amely még jelenleg is mintegy száz felhasználó flottájában repül világszerte harmincnégy országban. A forgószárnyas a töretlen népszerűségét a megbízhatóságának és egyszerű karbantartási igényének köszönheti. A Gazelle helikoptert Nagy-Britanniával közösen gyártották a franciák az 1960-as évek végétől, s összesen több, mint 1250 példányt adtak át a felhasználóknak. A típus sikerét jól illusztrálja, hogy jelenleg is 470 példány repül még ezek közül, ami a teljes legyártott mennyiség több, mint egyharmadát jelenti. Ezek közül száznál is több gép éppen a francia hadseregben áll még szolgálatban. A Gazelle típus sok világelsőséggel is büszkélkedehet. Többek között ez a helikopter típus volt az első a forgószárnyasok történetében, amelynek a farokrotorja Fenestron rendszerű, azaz a rotor egy zárt házban forog, ami jelentős mértékben növeli a…
Április 16-án végrehajtotta az első nagy sebességű földi gurulópróbáját az új C919-es kínai utasszállító repülőgép tesztpéldánya. Ezzel még egy lépéssel közelebb került a gépet gyártó COMAC a gép berepüléséhez. A nagy sebességű gurulás a gyár sanghai gyári repülőterének a futópályáján zajlott, amely során a gép megközelítette a 230-260 km/órás maximális gurulósebességet és a cél az, hogy az orrfutó el is emelkedessen a betonról a felszállást imitálva. Ez a mostani állomás annak a berepülés előtti tesztsorozatnak a része, amely még tavaly december 28-án kezdődött el. Azóta végrehajtották a gépen az összes földi rendszer-tesztet, a kis- és közepes sebességű gurulásokat, most pedig az egyik legizgalmasabb feladatot, a maximális sebességű gurulópróbák kezdődtek el. A nagy sebességű tesztek várhatóan egy hetet vesznek majd igénybe a gyár szakemberei számára, ha nem találnak semmilyen komolyabb, a berepülési programot hátráltató műszaki problémát. A tesztsorozat során egyre nagyobb…
Világrekord repülést hajtott végre április 10-én az ukrán Antonov repülőgépgyár új generációs An–2-100-as kétfedelű turbólégcsavaros repülőgépe. Az eredeti An–2-es legújabb és egyben legmodernebb változata 3202 kg-os hasznos terheléssel emelkedett fel a gyár kijevi repülőteréről 2700 méteres magasságra, amely több, mint kétszerese az eredeti változat maximális terhelehetőségének. A klasszikus An–2-es ugyanis csak 1500 kg-os teher szállítására alkalmas. Az új világrekordot a kétfedelű repülőgépek kategóriájában már be is jelentette az Antonov gyár FAI-nak, azaz a nemzetközi sportrepülő szövetségnek hitelesíttetésre. Az An–2-100-ast a gyár két berepülőpilótája, Szergii Tarasiuk parancsnok és Valerii Jepancsiscsev első tiszt vezette. Ők voltak korábban az a gépszemélyzet, amelyik egy An–3-as repülőgéppel sikeres küldetést hajtott végre a a Déli-sarkon. Mint arról korábban már az Aeromagazin is beszámolt, idén ünnepli az ukrán Antonov repülőgépgyár az első sikeres modelljének, az An–2-es szűzfelszállásának a 70. évfordulóját. Ennek kapcsán augusztus 31-én hatalmas ünnepséget tartanak…
1967. április 9-e történelmi jelentőségű dátum a polgári repülés történetében. Ezen a napon emelkedett fel ugyanis első ízben a levegőbe az amerikai Boeing repülőgépgyár új egyfolyosós repülőgép típusa a B 737-100-as. A gépet Brian Wygle és Lew Wallick berepülőpilóták vezették, akik a Seattle-i Boeing Fieldről felszállva két és fél órát töltöttek a levegőben az új keskenytörzsű repülőgéppel, majd sikeresen landoltak az everetti Paine Fielden lévő másik Boeing repülőtéren. Akkor még biztosan nem gondolták sem a pilóták, sem pedig a gépet tervező mérnökök, hogy a B 737-es fél évszázaddal a szűzfelszállását követően még mindig forgalomban lesz, mi több ez a típus válik a polgári légi közlekedés legsikeresebb kereskedelmi típusává, s több mint 13 példányt építenek belőle. Arról nem is beszélve, hogy 50 évvel a sikeres első felszállást követően immár a negyedik generációja áll majd forgalomba B 737 MAX néven. Ma már…
Határozatlan időre elnapolták az új orosz MC–21-es utasszállító repülőgép szűzfelszállását. A korábban tavaly decemberre, majd idén február-márciusra beharangozott próbaútra vonatkozóan legutóbb Dmitrij Rogozin miniszterelnök-helyettes azt mondta: áprilisban lesz. Az irkutszki repülőgépgyár viszont április 6-án már azt tudatta, hogy az első repülés a „nyár előtt” aligha várható. A TourDom.ru orosz internetes portál tudósítása a talányos halogatásról szó szerint az alábbiakat közölte: „A startra legvalószínűbben nyáron kerül sor – és még jó, ha nyáron… A szárny egyáltalán nem állta ki a szilárdsági próbákat, utómunkálatok szükségesek emiatt. Még a hajóművet sem indították be, azzal is problémák lehetnek. Egyébként is van még jó pár apróság hátra” – közölte egy forrás a lappal. A szárny problémáiról április 4-én már hírt adott az Izvesztyija. A polgári- és katonai repülés ügyeiben különösen aprólékos tájékozottsággal rendelkező orosz lap akkor azt közölte, hogy a szárnyakon 100 százalékos terhelésnél repedések…
Nem csak a Boeing B 787-10-es Dreamlinere és az Airbus A319neo számára volt fontos nap március 31-e, hanem az ukrán Antonov repülőgépgyár számára is, ugyanis szintén ezen a napon hajtotta végre a szűzfelszállását a kijevi székhelyű tervezőiroda legújabb repülőgépe, az An–132D. A típus első elkészült példánya 1 óra 50 percet töltött a levegőben Viktor Goncsarov parancsnok pilóta és Mohammed Ayas tábornok, berepülő pilóta vezetésével, akik mellett Bogdan Zagorujko első tiszt és Vologyimir Nesterenko fedélzeti mérnök tartózkodott még a repülőgépen. Mohammed Ayas tábornok a szaúd-arábiai Taqnia Aeronautics Company képviseletében vett részt a berepülésen. Az An–132D-t egy új, sugárhajtású An–178-as kísérte a levegőben. Az An–132D típust a Abdullaziz Király Tudományos és Technológiai Központtal (KACST) és a Taqnia Aeronautics Co.-val közösen fejlesztette ki az Antonov gyár. A gép következő bemutatóját a fejlesztésben és gyártásban partner országban, a Szaúdi-Királyságban tartják majd, amit követően folytatódik…
Március 31-én végrehajtotta Hamburgban az első felszállását az Airbus repülőgépgyár A319-es egyfolyosós repülőgéptípus legújabb, CFM International LEAP–1A új generációs hajtóművel felszerelt A319neo változata. Az A320-as gépcsalád legkisebb változata az öt órás berepülést követően a franciaországi Toulouse-ban landolt sikeresen. A gépet az Airbus gyár két berepülőpilótája, Michel Gagneux és Eckhard Hausser irányította a levegőben. Rajtuk kívül még Jean Michel Pin, Sylvie Loisel-Labaste és David O’nions mérnökök is a gép fedélzetén tartózkodtak. A berepülés során a pilóták leellenőrizték a gép irányíthatóságát, illetve ellenőrizték az A319neo rendszereit is működés közben a levegőben. A D–AVWA lajstromjelű gép a sikeres első felszállást követően Toulouse-ban folytatja majd a berepülési programját a típusalkalmassági bizonyítvány megszerzéséig. Az A320neo gépcsalád jelenleg a világon a legkeresettebb egyfolyosós típussorozat, amelyre több, mint ötezer megrendelést adtak le eddig a légitársaságok. A kilencven felhasználó légitársaság révén a gépcsalád a piaci részesedés hatvan százalékát…
Március 31-én végrehajtotta a szűzfelszállását a Boeing legújabb szélestörzsű repülőgépe, a B 787-10-es Dreamliner. Ez a változat a B 787-es gépcsalád leghosszabb törzsű változata, amelyet a gyár dél-karolinai gyáregységében szerelnek össze. Illetve itt is emelkedett első ízben a levegőbe a B 787-10-es modell első példánya. A szűzfelszállás összesen 58 percig tartott. A gép parancsnoka  Tim Berg kapitány volt, aki a szűzfelszállást követően elmondta, hogy az első repülés során a gép kormányozhatóságát, a rendszereinek a működését és a gép levegőben történő viselkedését vizsgálták. Ezek során a B 787-10-es az elvártaknak megfelelően viselkedett a levegőben. Az első felszállást követően még számos további repülésre lesz szükség ahhoz, hogy a B 787-10-es a tervek szerint 2018 első felében megkaphassa a típusalklamassági bizonyítványát. A típusváltozatra ez idáig 149 foglalás érkezett kilenc légitársaságtól, köztük a Singapore Airlinestól, amely a B 787-10-es bevezető légitársasága lesz majd. De…
2016-ban a svájci Pilatus repülőgépgyár adta el a legtöbb egymotoros turbólégcsavaros repülőgépet a világon. Összesen 91 darab 2016 PC–12NG talált gazdára világszerte az elmúlt esztendőben, ami harminc százalékos eladási eredménynövekedést jelentett a svájci repülőgépgyártó számára. Ezzel a 2016 PC–12NG vált a legnépszerűbb egymotoros turbólégcsavaros repülőgéppé a kategóriájában. Ennek a növekvő eladási tendenciának köszönhetően a Pilatus várhatóan ez év közepén adhatja majd át az elkészült 1500. példányát a típusnak. Az eredmény azért is különösen figyelemre méltó, mert 2015-höz képes összességében világviszonylatban három százalékkal csökkent a turbopropok és üzleti jetek eladásának a száma, miközben a Pilatus harminc százalékkal növelte az eladásainak a mértékét a 2016 PC–12NG típus tekintetében. Ez a változat a PC–12-es legújabb, tavaly piacra dobott típusa megnövelt, 528 km/órás utazósebességgel, új, modern, minden igényt kielégítő csendesebb kabinbelsővel, amely számos más további technikai újdonság bevezetésével áll a vásárlók rendelkezésére. Jól illusztrálja…
Történelmi jelentőségű repülésnek is nevezhető az a felszállás, amelyet a napokban hajtott végre a kanadai Bombardier repülőgépgyár új CS100-as repülőgépe amikor nonstop átrepült London City repülőteréről a New York-i JFK-re. Mindez azt követően történt meg, hogy a kanadai gyártó új CSeries gépcsaládjának a kisebbik változata számos olyan fel-, és leszállást hajtott végre London City repülőterén, amelyek elengedhetetlenül szükségesek ahhoz, hogy a típus megkaphassa a repülőtér használati engedélyt London City esetében. Erre azért van külön szükség, mert London City repülőtere a világváros központjában, a banknegyedben van, ezért oda egy különleges a megszokottnál jóval nagyobb süllyedéssel járó  leszállási eljárással lehet csak megérkezni, mi több a repülőtér futópályája is igen rövid, ezért a normálisnál nagyobb terhelést biró fékekkel kell azoknak a repülőgépeknek rendelkezniük, amelyek ezen a pályán landolnak. A Bombardier annak idején már eleve úgy tervezte meg a CS100-as típusváltozatot, hogy az megfeleljen…
Március 6-án levegőbe emelkedett a svájci Pilatus repülőgépgyár új, PC–24-es üzleti jetjének a harmadik példánya, amelyet a típus berepülési programjához használnak majd a svájciak. A P03-as gyári számú gép – amely minden tekintetben megegyezik a későbbiekben immár szériában gyártott példányokkal – reggel 9.45-kor emelkedett fel a Pilatus repülőgépgyár buochsi repülőteréről. A HB–VSA lajstromjelű gép összesen két óra öt percet töltött a levegőben, amelyet követően visszatért a gyári repülőtérre. Ezzel újabb mérföldkőhöz érkezett a PC–24-es típus berepülési programja. A PC–24-es sugárhajtású üzleti gép a nagy múltú svájci Pilatus repülőgépgyár legújabb modellje, amelyet a nagy sikerű PC–12-es turbólégcsavaros repülőgépből fejlesztettek tovább immár gázturbinás meghajtással. Az új Pilatus business jet előnye az a többi sugárhajtóműves üzleti géphez képest, hogy ezzel is, akárcsak a PC–12-essel nem betonos repülőtereken is biztonságosan le- és fel lehet szállni, így ötven százalékkal megnőtt azoknak a repülőtereknek az elérhetősége…
1. oldal / 4