2024 március 28

RSS Facebook

Katonai Repülés
Bár soha nem jutott el a sorozatgyártásig, ám ennek ellenére még is történelmi jelentőségű fejlesztése volt a Northrop Grummannak az 1980-as években a Tacit Blue elnevezésű repülőgépe, amely annak ellenére, hogy igen csúnyácskára sikeredett bebizonyította, hogy az amerikai gyártó elérte azt a technológiai színvonalat, amely lehetővé teszi a számára, hogy alacsony radarjel visszaverő képességű – lopakodó – repülőgépeket fejlesszen az amerikai légierő számára. Az 1982-ben kezdődött projekt három évig tartott, s kiváló alapként szolgált ahhoz, hogy a későbbiekben megszülethessen a legendás B–2A Spirit lopakodó csupaszárny bombázó és számos más hasonló felépítésű repülő szerkezet. A Tacit Blue projektbe 1975/76-ban kapcsolódott be a Northrop Grumman, amely fejlesztés célja az XST-programban (Experimental Survivable Testbed) való részvétel volt. Bár igen sejtelmesen hangzik a fejlesztés elnevezése, ez nem volt más, mint a lopakodó (stealth) technológián alapuló új generációs harci gép programnak az elnevezése. Ezt nyerte…
Március 8-án a dallasi HeliExpo kiállításon és vásáron ünnepelték meg hivatalosan, hogy 100 évvel ezelőtt létrejött az Egyesült Államok Parti Őrségének a légi mentő szervezete. A US Coast Guard 1916 óta használ repülőgépet a tengereken és óceánokon bajba jutott hajósok kimentésére. 1944. január 3-a óta pedig immár a helikopter a parti őrség elsődleges légi mentő járműve köszönhetően annak, hogy Igor Sikorsky 1939-ben szabadalmaztatta a helikopterek vezérlésének azon módját, amely alapján a mai napig repülnek ezek a forgószárnyas szerkezetek. A US Coast Guard 1993 óta vezet statisztikát arról, hogy összesen hány riasztás során mennyi bajba jutott vízen járón segítettek a légi kutató-mentő helikoptereik. Eszerint az eltelt közel huszonöt év alatt 131 ezer helikopteres mentőrepülést hajtottak végre, amelyek közül 36 942 alkalommal a Sikorsky Aircraft Co. által gyártott H–60 Jayhawk helikopterrel repültek a bajba jutottak megmentésére. A H–60-as 1991 óra áll a…
1300 pilóta hiányzik az orosz légierő jelenlegi állományából – közölte Szergej Sojgu orosz védelmi miniszter a moszkvai törvényhozásnak tett jelentésében, február utolsó hetében. Az utánpótlásra legkorábban 2018-ban lehet számítani, mondotta, s hozzátette, hogy a hajózó beosztású pilóták nyugállományba vonulásának előírt határidejét öt esztendővel meghosszabbították. Első alkalommal tett orosz védelmi miniszter nyilvános bejelentést a katona pilóták létszámában levő hiányról írja a moszkvai Izvesztyija, a TASZSZ orosz hírügynökség az 1300 hiányzó pilóta hírét kommentálva. A miniszteri közlés az állami duma, azaz a törvényhozás előtt hangzott el. Az orosz honatyák azt is megtudhatták, hogy 2015-ben a magas képzettségű, leszerelt állományból 15 ezret kénytelenek voltak visszahívni. Sojgu miniszter egyúttal arra is utalt – írja az orosz lap -, hogy nem egyszerűen pilótahiányról, hanem a karbantartói-üzemeltetői részlegek emberhiányáról is szó van, hiszen annyi orosz harci gép azért nincs pilóta nélkül, ahány szakember hiányáról említés történt.…
Idén januárban az amerikai haditengerészet légiereje (US Marine Corps) 10 db F35B típusú vadászrepülőjét helyezte át a Japán Iwakuni légibázisra az amerikai Arizonából. Az áthelyezésre azt a módot választották, hogy a 10 vadászrepülő „saját lábon” repült át a direkt légvonalban egymástól nagyjából 9500 km távolságban lévő bázisra. Amennyiben egy ilyen utat légvonalban lehetne megtenni (amit persze a geopolitikai helyzet, az átrepülendő földrajzi terület és az időjárás miatt legtöbbször nem lehet), akkor egy kereskedelmi utasszállítóval nagyjából 10-12 óra alatt lehetne lerepülni ezt a távolságot. Ezzel szemben az átrepülés majdnem egy hetet vett igénybe, ami szakmai vitákat eredeményezett az amerikai szaksajtóban és a hadiipari szereplők között. Az Awiation Week portál napokban napvilágot láttott elemzése szerint a 10-es köteléket majdnem ugyanilyen számú KC135-ös légitanker kísérte (váltakozó ütemben). A teljes úton több mint 250-szer hajtottak végre légi utántöltést, ami gépenként átlag 25 töltést jelentett.…
Váratlanul észlelt, tömeges légitámadást vertek vissza az orosz légtérvédelmi- és rakétaelhárító csapategységek Moszkva térségében egy különlegesen nagy erőket mozgósító gyakorlat során, február elején.Az orosz kozmikus- és légierők 45 ezer katonája, valamint 1700 harci eszköz bevetésével, február 7-9 között, előre be nem jelentett gyakorlat volt az orosz főváros ipari régiójának környékén. Az orosz védelmi minisztérium utólag kiadott, hivatalos közleménye szerint a katonai erőket egy váratlan riasztással megkezdett, tömeges légicsapás elhárítására helyezték harckészültségbe. A feltételezett ellenséget a légtérvédelmi alakulatok sikerrel tartóztatták fel, s ennek során „megsemmisítettek” 150 olyan célt, amelyek a légtérben közeledő, különféle osztályú eszközt imitáltak, közöttük cirkáló szárnyas rakétákat is. A légtérvédelmi- és rakétaelhárító egységek automata adatátvitellel kapták a riasztást a felderítési- és harctéri információt. Mindezt ugyancsak automatikus üzemmódban dolgozták fel, értékelték, elemezték és juttatták el a vezénylési pontokra a rakétás ütegekhez és a vadászrepülő egységekhez. A célkoordinátákat a vadászpilóták…
Ha kíváncsi vagy, hogy milyen lehet az új generációs Saab-Boeing T–X trénerrel repülni, akkor most kipróbálhatod ezt az élményt! Az új T–X-et azért fejlesztette ki közösen a svéd Saab és az amerikai Boeing repülőgépgyár, hogy ezzel a típussal szálljanak versenybe az amerikai légierő (USAF) közelmúltban kiírt tenderén, amelynek a tétje nem kevesebb, mint az, hogy a nyertes beszállító több mint, kétszáz új sugárhajtású kiképzőgépet szállíthat az USAF-nak az elkövetkezendő 30 évben. A nyertes típus az 1960-as évek óta rendszerben lévő T–38-as Talon iskolagépeket váltja majd, amelyek felett már igencsak elszállt az idő és nem alkalmas arra, hogy az új 4. és 5. generációs harci gépek pilótáinak a kiképzéséhez alkalmazzák.Szeptember 14-én mutatták be az Egyesült Államokban azt az új kétüléses sugárhajtású iskolagépet, amelyet az amerikai Boeing és a svéd Saab repülőgépgyár fejleszett ki az amerikai légierő (USAF) új, ötödik generációs T–X…
Török F–16-os repülőgépek egy százada december 1-én kedden megsértette Görögország légterét az Égei-tenger szigetei felett. A hírt a görög hadügyminisztérium jelentette be. Tavaly 2244 alkalommal hatoltak be török harci repülőgépek engedély nélkül a görög légtérbe. Amióta Törökország 1974-ben haderejével megszállta Ciprus északi részét, évről-évre ezres nagyságrendben fordul elő az, hogy török harci repülőgépek kéretlenül behatolnak a szomszédos Görögország légterébe. A NATO két tagállama között a viszony egyáltalán nem kiegyensúlyozott, különösen azért, mert az Észak-Atlanti Szövetség „benyelte” a fegyveres agresszió tényét. A 2015. december 1-én történtekről az ekathimerini.com számol be, a görög haderő vezérkarára hivatkozva. Eszerint egy hat F–16-osból álló század Leszbosz és Chiosz szigetek között (helyi idő szerint) 15.01 órakor ért a görög légtérbe, majd két csoportban folytatta a repülést. Négy repülőgép Fourni szigete felett repült el, két gép pedig 15.25-kor Makrosziosz, Antropofagia és más szigetek felett. A légtérsértőket a…
A negyedik generációs orosz MiG–31BM első raja hadrendbe állt a Nyizsnyij Novgorod megyében levő támaszponton. Az orosz légi- és kozmikus erők főparancsnokságának bejelentése szerint a harci gép (BM – bojevaja masina) új eszközei akár 320 km távolságból is képesek befogni a célt. Az első őrjáratra a teljes körű gépátvétel és a pilóták továbbképzése után került sor. Az orosz Interfax sajtóügynökség Moszkvából, a védelmi minisztérium közleménye alapján hozott nyilvánosságra adatokat. Ezek szerint a 31BM változat az 1998-ban hadrendbe állított MiG–31 korszerűsített példánya, amelyből 2020-ig összesen 60 darab lesz. A fejlesztés első szakasza 2008-ban, a második 2012-ben ért véget. A tovább fejlesztett gépek, a régiek átalakítása nyomán modernebb fegyverzet vezérlő rendszert és egy új fedélzeti rádiólokációs műszert kapnak. Így immár 320 km távolságból is „szemmel tarthatják” a célt és egyszerre 10 légi célpont követésére váltak alkalmassá.
Az üzemanyagvezérlő-rendszer szoftverének a nem megfelelő telepítése okozta május 9-én az Airbus Military and Space által gyártott A400M katonai szállítógép katasztrófáját Sevillában. Erről Marwan Lahoud, az Airbus stratégiai vezetője beszélt a német Handelsblatt gazdasági hetilapnak a múlt héten. A nem megfelelő szoftvertelepítés az MNS23-as számú gép végszerelésekor történt, s ez okozta a gép katasztrófáját, illetve a fedélzetén tartózkodó hat Airbus szakemberből négynek a halálát. Az Airbus vezetője ugyanakkor megerősítette, hogy a balesetet biztosan nem a repülőgép konstrukciós hibája okozta. Kiemelte, hogy az A400M-mel semmilyen strukturális vagy tervezési problémák nincsenek, viszont nagyon komoly minőségi problémákat találtak a gép összeszerelési folyamatában.Ugyanakkor napokkal korábban az Airbus konszern vezetője, Tom Enders azért kritizálta a spanyol hatóságokat, mert azok három héttel a balesetet követően sem bocsájtották még az Airbus rendelkezésére a katasztrófa során megtalált repülési adatrögzítőkből kinyert információkat, holott erre azért lenne minél hamarabb szüksége…
Újabb Szu–34-es frontbombázókkal bővült május 21-én az orosz légierő arzenálja. A gépek a Szuhoj repülőgépgyár novoszibirszki Cskalov gyáregységében készültek, s részét képezik annak a beszállítási programnak, amelyet 2015-re vonatkozóan kötött a repülőgépgyárral az orosz védelmi minisztérium. A novoszibirszki Cskalov gyár tavaly is adott át ilyen támadó repülőgépeket az orosz légierőnek, méghozzá a védelmi minisztériummal kötött éves megállapodási keretén felüli plusz két példánnyal kiegészítve. A Cskalov repülőgépgyár egyébként teljes kapacitással működik annak érdekében, hogy teljesíteni tudja az orosz légierő által megrendelt Szu–34-esek legyártását, aminek az eredményeként a gyártósor egészen 2020-ig le van kötve.A Szu–34-esek legújabb változata immár képes akár 4000 km-es hatótávolságot repülni, a maximális sebessége 1900 km/h, amely mellett 8 tonnányi fegyverterheléssel szerelhető fel, ha szükséges. Emellett a legújabb változat teljesen új fegyverrendszert és légi utántöltő rendszert is kapott. Fotó: Szuhoj
A Textron Aviation wichitai bázisán tesztelhette május közepén a U.S. Air Force teszpilóta iskolájának öt hallgatója és három oktatója a cég két új katonai repülőgép típusát, azaz a Scorpion sugárhajtású iskolagépet és a Beechcraft AT–6-os turbólégcsavaros könnyű harci, és kiképzőgépet. A négy napos program során nem csak a földön, hanem a levegőben is megismerkedhettek a berepülőpilóta-iskolából érkezett vendégek az új katonai repülőgép típusokkal, összesen 19 felszállást végrehajtva a fedélzetükön. Ebből 12 történt a Scoprion jettel és 7 az AT–6-os turboproppal.A Scorpionokkal napi három felszállást hajtottak végre az oktatók és a növendékek, hogy minél jobban megismerhessék az új sugárhajtású iskolagép repülési karakterisztikáját, de emellett azt is demonstrálta a gyártó, hogy a repülések között elegendő mindössze 30 perc ahhoz, hogy a gépet felkészítsék a következő feladatára. A Textron AirLand Scorpion™ jetjét 2013-ban mutatta be az amerikai gyártó. A típus egyaránt alkalmas felderítési,…
Az oszrák hadsereg (Bundesheer) fennállásának 60. évfordulója alkalmából ünnepi 5 eurós érmét bocsájtott ki a bécsi pénzverde. Összesen 50 ezer ilyen emlékérmét bocsájtottak ki Bécsben. A különleges ezüst és réz ötvözetből készült érmén egy Sikorsky Black Hawk helikopter látható, amellyel a hadsereg és az általa használt helikopterek életmentő tevékenysége előtt kívánt tisztelegni az osztrák pénzverde. Az osztrák fegyveres erőknél 9 darab Sikorsky Black Hawk helikopter teljesít szolgálatot, amely forgószárnyasokat a galtüri lavinaomlást követően szerzett be Ausztria. A Black Hawk helikopterek a hadrendbe állításuk óta így nem csak katonai feladatokat látnak el a szomszédos Ausztriában, hanem részt vesznek a hegyi mentési, árvíz-védelmi, tűzoltási, nemzetközi békefenntartó és egyéb katasztrófavédelmi feladatokban is. A kilenc oldalú érme a kilenc osztrák tartományt szimbolizálja, amelynek az egyik felén egy függeszkedő Black Hawk helikopter látható, amint a csörlőjével éppen mentést végez. Ugyanezen az oldalon látható még egy…
Május 22-én első ízben emelkedett a levegőbe az amerikai Sikorsky Aircraft Co. helikopergyár legújabb generációs helikoptere, az S–97-es RAIDER. A történelmi esemény a Sikorsky floridai Palm Beach-ben lévő tesztrepülőterén zajlott. Az első, mintegy egy órás felszállás során a gépet iránytó Bill Fell és Kevin Bredenbeck pilóták először alap manővereket hajtottak végre a RAIDER-rel. Azaz függeszkedtek, vagyis egy helyben tartva a helikoptert lebegtek vele, majd kis sebességgel különböző föld közeli manővereket hajtottak végre vele, ellenőrizve a gép kormányozhatóságát. Ezt követően újabb felszállás sorozat következik, amelyek során a gép teljes repülési spektrumában vizsgálják a forgószárnyas manőverező képességét, repülési karakterisztikáját. Az S–97 RAIDER egy teljesen új repülési és meghajtási koncepción alapuló helikopter típus, amit a Sikorsky helikoptergyár fejleszett ki a közelmúltban. A lényege, hogy a gépet két koaxiális rotor (ellentétes irányban forgó) tartja a levegőben, amelyek mellett egy tolólégcsavar is helyet kapott a…
Hat darab Lockheed-Martin F–35B Lightning II-es harci géppel hajt végre gyakorlatot az amerikai tengerészgyalogság (US Marine Corps) a USS Wasp tengerészgyalogos repülőgéphordozó fedélzetén. A május 18-a óta tartó teszten azt gyakorolják a tengerészgyalogos pilóták és műszakiak, valamint a hajófedélzeti szakszemélyzet, hogy miként lehet majd a jövőben a hordozók fedélzetéről üzemelteti a tengerészgyalogság legújabb harci repülőgép típusát, az F–35B-t. Az F–35B a Lightning II-es rövid távolságú fel-, és helyből leszálló változata, (STOVL) amelyet a tengerészgyalogság és a brit haditengerészet számára fejlesztett ki a Lockheed-Martin gyár.Fotó: US Marine Corps
Egyre több információ lát napvilágot a május 9-én lezuhant Airbus A400M katonai teherszállító repülőgép katasztrófájával kapcsolatban. Iparági hírek szerint egy új szoftver a felelős a tragédiáért, amely négy Airbus szakember halálát okozta. A feltételezések szerint az új program lezárta a hajtóművek üzemanyag ellátását, s ez okozhatta, hogy felszállás közben a gép négy hajtóművéből háromnak megszűnt az üzemanyag betáplálása. Tegnap, azaz május 19-én az Airbus Military and Space gyár ki is adott egy bulletint, amely arra szólította fel az A400M üzemeltetőket, hogy azonnal ellenőrizzék le a gépeik TP400-as légcsavaros gázturbinás hajtóműveinek az elektonikus vezérlőrendszerét (ECU) mielőtt felszállnának bármelyik gépükkel.Az MSN23-as gyári számú gépen – amelyet a török légierőnek gyártott az Airbus – a hírek szerint egy olyan új programot alkalmaztak, amelynek az a feladata, hogy megfelelő módon kiegyenlítse az üzemanyagtankokat amikor az A400M intenzív manőverezésbe kezd a levegőben. Arról egyelőre nincsenek…
Május 19-én felhívást adott ki az Airbus Military and Space repülőgépgyár a május 9-én történt A400M katasztrófával kapcsolatban. Eszerint minden A400M típusú katonai szállítógépet használó légierőnek (brit, német, francia, török és maláj) a további lehetséges meghibásodásokat megelőzendő okból azonnal le kell ellenőriznie a gépeiken használatos minden egyes TP400-as légcsavaros gázturbinás hajtóműnek az elektronikus vezérlő rendszerét (Electronic Control Unit) azt megelőzően, hogy felszállnának a repülőgépeikkel. Az ellenőrzésre vonatkozó kritériumokról értesítette az Airbus gyár az érintett felhasználókat.Ezt a felhívást a jelenleg is folyamatban lévő MSN23-as gép balesetének a kivizsgálása kapcsán eddig kiderült információk hatására hozta az európai gyártó. Az Airbus a kivizsgálásban érintett szervezeteket is értesítette az operátoroknak elküldött értesítésről.Fotó: Airbus Military and Space
Sikeresen végződött az amerikai haditengerészet (US Navy) új, elektromágneses repülőgép katapult rendszerének (EMALS) az első teljes sebességgel végrehajtott kilövése a USS Gerald R. Ford (CVN 78) repülőgép-hordozó fedélzetén. A hírt május 15-én jelentette be a Navy. Az EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System) egy teljesen új repülőgép indító rendszer az amerikai haditengerészetnél, amellyel a jelenleg használatos gőzkatapultokat szeretnék kiváltani a jövőben. Ennek a segítségével minden olyan jelenlegi és jövőbeni repülőgépet indítani lehet majd a hordozók fedélzetéről, amely alkalmas a katapultos startra. Az első teljes sebességű "kilövés" során nem volt semmilyen repülőgép vagy más eszköz a katapult indító részéhez rögzítve, a nélkül tesztelték a rendszert a USS Gerald R. Ford fedélzetén. Az új EMALS jelentős mértékben eltér a korábbi gőzkatapult rendszertől, mivel jóval egyszerűbb annál, ám hatásosabb is annak a működésénél. Nagyobb a kilövési energiája, jóval precízebben be lehet beállítani, hogy mekkora…
A spanyol védelmi minisztérium felkérte a francia BEA balesetkivizsgáló szervezetet, hogy kapcsolódjon be a május 9-én lezuhant MSN023-as gyári számú A400M katonai teherszállító gép balesetének a kivizsgálásába. Mint arról az Aeromagazin is beszámolt, az incidens május 9-én történt a spanyolországi Sevillában lévő Airbus Military and Space bázisrepülőterén. A török légierő számára gyártott MSN023-as gyári számú A400M-nek a gyári berepülés során végrehajtott legelső felszállásakor történt olyan meghibásodása, amely a gép elvesztéséhez vezetett. A pilóták többszörös hajtóműhibát jeleztek az elemelkedés közben, majd megpróbáltak visszafordulni a repülőtérre, de a manőver közben beleütköztek a repülőtér melletti mezőgazdasági területen lévő elektromos távvezeték oszlopába, amely miatt lezuhantak. A fedélzeten tartózkodó hat fős Airbus berepülő teamből a két pilóta és két fedélzeti mérnök a lezuhanáskor azonnal az életét vesztette, két további mérnököt a lezuhanás közelében a földjükön dolgozó parasztok mentettek ki az égő roncsok közül. A túlélőket…
Szlovákia kilenc többfunkciós amerikai Black Hawk helikoptert vásárol a hadseregnek 261 millió euró értékben. A vételárat fokozatosan fogja törleszteni - mondta Martin Glváč védelmi miniszter. A szerződés a földi személyzet kiképzését és a helikopterek szervizelését is magába foglalja. A helikoptereket a Sikorsky Aircraft Corporation gyártja. „Ez a hadsereg legnagyobb modernizációs projektje. Nincs transzparensebb, átláthatóbb módja a vásárlásnak, mint ez. A helikoptereket az amerikai kormányon keresztül vásároljuk, olyan áron, amilyen áron az amerikai kormány is vásárolja azokat” – tájékoztatott Glváč. Elmondta, az első Black Hawk helikoptert a jövő év folyamán kapja meg Szlovákia.  A hadsereg a helikoptereket leginkább civil célokra szeretné használni, mint anyag- és személyszállításra vagy tűzoltásra. Az amerikai helikopterek megvásárlása Szlovákia következő lépése az orosz katonai technikáról való leválás útján. A Black Hawk helikopterek a hadseregben a jelenlegi Mi-17-es orosz gyártmányú helikopterek helyére lépnek, az orosz gépek élettartama ugyanis…
A május 9-én bekövetkezett spanyolországi A400M Atlas katasztrófa kivizsgálói a négyhajtóműves repülőgép TP400-as légcsavaros-gázturbinás hajtóműveit és az üzemanyagrendszerét vizsgálják elsődlegesen, adta hírül a bizottság szóvivője. Az MNS23-as gyári számú katonai teherszállító repülőgép – amelyet a török légierő számára gyártottak – gyári berepülésen vett részt múlt hét pénteken. A katasztrófával végződött repülés volt az újonnan készült repülőgép legelső felszállása az Airbus gyár sevilla-i San Pueblo-i repülőteréről. A gép a 09-es pályáról emelkedett a magasba, ám a személyzet rögtön az elemelkedést követően műszaki problémát jelentett, s megpróbált azonnal visszafordulni a pályára ellenkező irányból. Egy meg nem nevezett német hírforrás szerint egy idejű, többszörös hajtóműhibáról beszélt a vészhelyzet bejelentésekor a pilóta. A gépet vezető tesztpilóták ezt követően megpróbáltak leszállni az ellentétes 27-es irányból, ám az ehhez szükséges forduló közben az A400M elektromos távvezeték oszlopba ütközött, amelyet követően nagy erővel ért földet a repülőtér…
Május 5-én repült első alkalommal az amerikai légierő (US Air Force) első női F–35 Lightning II-es pilótája. Az első hölgy Christine Mau alezredes, a 33. vadászrepülő ezred műveleti egységének a parancsnok-helyettese, aki 14 óra szimulátoros átképzést követően ülhetett be az 5. generációs F–35-ös pilótafülkéjébe, hogy végrehajtsa vele az első önálló repülését. (A típusnak nincsen kétüléses kiképző változata). Mau alezredes korábban F–15E Strike Eagle pilóta volt. Rajta kívül eddig összesen 87 pilóta kapott átképzést az F–35-ös légierős változatára a US Air Force-nál az elmúlt négy évben.Az F–35-ösön újonnan repülő vadászpilóták első feladata a legelső önálló felszállás során orientációs repülés, hogy megszokja a pilóta a különbséget a korábbi repült típusához képest, ami lehetett F–15-ös Eagle, F–16-os Fighting Falcon, F–15E Stike Eagle vagy A–10-es Warthog. Az amerikia légierőnél egyébként több mint 20 éve repülnek már nők harci repülőgépeken. Mau alezredes a repülését köveően…
Minden idők legnagobb költségvetésű katonai beszerzéséről döntött a lengyel kormány és védelmi minisztérium a múlt héten. Eszerint az orosz fenyegetettség miatt az amerikai Patriot légvédelmi rakétarendszerrel oldja meg Lengyelország a föld-levegő rakétavédelmi képességét, míg a szállítóhelikopter flottáját pedig a francia-német-spanyol Airbus Helicopters által gyártott Caracal közepes szállítóhelikopterekkel modernizálja. A lengyelek az európai MBDA-Thales konzorcium által ajánlott Aster 30-as rakétarendszerrel szemben választották az amerikai Patriotot. A Raytheon által gyártott rakétarendszer értéke 7 milliárd amerikai dollár. A Patriot elsődleges felhasználója az amerikai hadsereg, amely mellett még tizenöt partner tagállamnál működik ez a rendszer, beleértve a NATO-tag Spanyolországot, Görögországot, Hollandiát és Németországot is.Lengyelországban már évek óta zajlik a fegyveres erők átalakítása, modernizálása. Ennek keretében repülnek többek között amerikai gyártású F–16-os vadászgépek is immár a lengyel légierő kötelékében. Lengyelország jelenleg a GDP-jének (bruttó nemzeti össztermék) 1,95 százalékát költi honvédelemi kiadásokra, ám 2016-tól már a…
Április 1-jén bemutatta az amerikai Bell helikoptergyár az amerikai hadsereg idei repülési konferenciáján az általuk kifejlesztett Bell V–280-as Valon tiltrotoros helikopterének az 1:1-es méretű makettjét. A tervek szerint 2017-ben repülhet első ízben az első V–280-as, amely a legújabb generációját képviesli majd a tiltrotoros repülő eszközöknek. A V–280-as Valor a tervek szerint jóval nagyobb sebességgel, szállítókapacitással és felhasználási lehetőségekkel rendelkezik majd mint a jelenleg rendszerben lévő szállítóhelikopterek – tartja a tervező és gyártó Bell helikoptergyár.A szimpóziumon bemutatott mérethű makett révén megismerhetik a katonai szakértők, hogy milyen harci és szállító feladatokra lesz majd alkalmas a Valor az előzetes elképzelések szerint. Illetve, hogy milyen széleskörűen alkalmazható majd a szárazdföldi erők elvárásainak megfelelően.
Új wingletes változatban készülnek a jövőben az Airbus Militarynál a C295-ös közepes katonai szállítógépek. Az első ilyen kialakítású turbopropot a mexikói haditengerészet veheti át, amely két példányt rendelt az új C295W-ből. A szárnyvég füleknek köszönhetően megnőtt többek között a C295-ös szállítógépeknek a hatótávolsága, nagyobbá vált a hasznos teher szállító kapacitása és 4 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt a korábbi változathoz képest.A Mexikói Haditengerészet összesen két példányt rendelt az új C295W-ből. A wingleteknek köszönhetően magaslati repülőterekről, illetve nyári kánikulában is kedvezőbbek az új típus üzemeltetési mutatói.
Leszállította az Airbus Group az első UH–72A Lakota helikopter alap kiképző változatát az amerikai hadsereg számára. 2016-tól ilyen forgószárnyasokkal képzi majd a US Army azokat a pilótáit, akik a szárazföldi erők helikoptereit vezetik a jövőben. A Lakoták a Bell Helicopters áltagy gyártott TH–67-es Creek helikoptereket váltják, amelyekből 180 darabot használt a US Army a helikopter pilóták alap kiképzéséhez. Az újonnan gyártott Lakoták – amely a típus legmodernebb változata – az Alabama államban lévő Fort Rucker-i kiképzőközpontba kerülnek, ahol már hét, kiképzési célokra átalakított Lakotával már hozzáláttak az új kiképzési rendszer teszteléséhez. Emellett 187 korábban átadott UH–72A-t is átalakítanak a kiképzéshez, így használt és új Lakoták alkotják majd együttesen az új kiképzőhelikopter flottát a US Army számára. Az amerikai védelmi minisztérium (DoD) összesen 411 példány rendelt az UH–72A-ból, amelyek közül 400-at kap meg a hadsereg. A most átadott kiképzőhelikopter-változatú Lakotákkal együtt…
Bemutatta az amerikai Sikorsky helikoptergyár az amerikai tengerészgyalogság (US. Marine Corps) számára készülő új generációs CH–53K nehéz szállító​helikoptert a NATO JCGVL (Joint Capability Group Vertical Lift) képviselőinek. A NATO szakemberek a gyár floridai összeszerelő üzemében nézhették meg közelebbről az új CH–53K helikoptert és a szintén itt készülő H–60M Blakck Hawk katonai szállítóhelikoptert. Emellett a NATO küldöttek lehetőséget kaptak arra is, hogy testközelből is megszemléljék a Sikorsky helikoptergyár legújabb fejlesztésének, az S–97 RAIDER koaxiláis és tolólégcsavaros helikopterének az első két prototípusát, valamint az X–2-es kísérleti helikoptert, amelyből a RAIDERT kifejlesztették. Az új generációs CH–53K nehéz katonai szállítóhelikopter maximális felszállósúlya 39 916 kg, amely lehetővé teszi a tengerészgyalogság számára, hogy háromszor akkora hasznos teherrel repüljön, mint a típus korábbi változata, a CH–53E SUPER STALLON képes volt. De nem csak a megemelhető külső függesztmény tömege nőtt meg jelentős mértékben, hanem a helikopter hatótávolsága…
A héten zajló malajziai légi és tengerészeti kiállításon (LIMA 2015) az orosz helikoptergyártók is képviseltették magukat. A Rostec csoportba tartozó Russian Helicopters konzorcium komoly sikereket ért el a délkelet-ázsiai régióban és Indiában az elmúlt három évben. Ez idő alatt ugyanis 189 új, különféle civil és katonai helikoptert adtak át Ázsiának ezen a részén. Összességében pedig 1400 orosz gyártású helikoptert üzemeltetnek Ázsiában és Indiában. A legnépszerűbb helikoptertípusnak a Mi–8/17-es család számít. 2014-ig összesen 12 ezernél is több példányt gyártottak ebből a helikoptercsaládból, amely világrekordnak számít a két hajtóműves forgószárnyasok tekintetében. Az oroszok által gyártott polgári és katonai helikopterek jelenleg a világ több mint 100 országában állnak szolgálatban.Malajziában például kutató-mentő és tűzoltási feladatokra használják az orosz gyártmányú helikoptereket. A Russian Helicopters a konzorcium két legújabb helikopter típusát, a Mi–171A2-est és az Ansat-ot hozta el a kiállításra. A Mi–171A2-es a Mi–8/17-es család legújabb…
Átvette a Fülöp-szigetek légiereje az első Airbus Defense and Space által gyártott C295-ös közepes katonai szállítógépét. A délkelet-ázsiai ország fegyveres ereje összesen három ilyen típusú gépet rendelt az Airbus repülőgépgyár katonai és űr divíziójától. A gépet az Airbus sevillai gyáregységében vehette át a Fülöp-szigetek-i légierő, s innen repülte át arra a hazai bázisára, ahol az új C295-ösök állomásoznak majd. Ezzel az új típussal kívánja a szigetország teljes mértékben felújítani a katonai szállítógép flottáját, amelynek a gépeit a különféle katonai szállítófeladatok mellett humanitárius célokra is felhasználnak, ha szükséges.
Hozzáláttak a Sikorsky Aircraft Co. Palm Beach-i tesztbázisán a második S–97 RAIDER koaxiális és tolólégcsavaros új generációs helikopterének az összeszereléséhez. Az S–97 RAIDER egy forradalmian új helikopterkoncepciót képvisel, amelyet az X–2-es teszthelikopterrel kísérletezett ki a Sikorsky helikoptergyár még 2010-ben. Ennek az új koaxiális rotorrokkal és tolólégcsavarral repülő forgószárnyasnak az az előnye, hogy jóval nagyobb utazósebességre képes mint bármilyen korábbi helikopter fajta. Azaz az S–97-es képes lesz akár 220 csomós (400 km/h) utazósebességre. A most készülő második példány a helikoptergyár teszt és bemutató gépe lesz, amely még az idén a levegőbe emelkedhet első ízben.A fotón az előtérben az X–2-es kísérleti helikopter látható, mögötte pedig az első elkészült S–97-es RAIDER.
Március 12-én elkészült az első olyan amerikai F–35A Lightning II-es, amelyiket nem a Lockheed Martin texasi gyárában szerelték össze, hanem az olaszországi Cameriben (FACO). Az AL-1-es gyári számú F–35-ösön kívül jelenleg még további hetet gyártanak le az olasz Finmeccanica-Alenia Aermacchi cégnél. Az olasz gyárban 750-en dolgoznak az F–35-ös projektben. Az Alenia Aermaccinál azonban nem csak az olasz légierőnek szánt F–35-ösöket gyártják, hanem itt készül valamennyi Lightning II-es szárny szekciója. Emellett ez a gyáregység lesz az a karbantartó szervbezet is a jövőben Európában, ahol az F–35-ösöket rendszeresítő európai légierők gépeit karbantartják, illetve nagyjavítják majd.A FACO-ban nem csak F–35A-kat, hanem a függőleges leszállásra is alkalmas tengerészeti F–35B-ket is gyártják majd. Ezeket az olasz haditengerészet részére készítik. De itt szerelik majd össze a Holland Királyi Légierő számára készülő F–35A-kat is.Az olasz légierő a Panavia Tornado, AMX és a AV–8B Harrier repülőgépeket váltja fel…
3. oldal / 5