2024 április 27

RSS Facebook

Katonai Repülés
A Saab AB négy megrendelést kapott a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalától (FMV) a Gripen repülőgépek terméktámogatásához és karbantartásához kapcsolódóan 2016-ig. A csomag egy 3,6 millió svéd korona értékű megrendelést és a kapcsolódó opciókat tartalmazza, további 2 millió korona értékben. A megállapodás több elemből áll: az üzemidőarányos támogatást és karbantartást, arányos logisztikai és földi kiszolgálást tartalmaz; ill. további hatás- és előtanulmányokat rendel a Gripen fejlesztési csomaghoz (MS20). “A Gripen már sokszor bizonyította kimagasló fejlődési potenciálját. számtalanszor olyan missziókban is jól megfelelve, amelyekben nem tervezték előzetesen a bevetését. Az egyik ilyen példa az ENSZ líbiai misszióinak támogatása.”- mondta Lennart Sinndahl, a Saab repülési üzletágáért felelős alelnöke.  “ Ezért fontos mindannyiunk számára, hogy olyan világklasszis platformot fejlesztünk az FMV kérésére, amely újra és újra bizonyít.” Az üzemidőarányos logisztikai támogatás azt jelenti, hogy a Saab rugalmasan –a rendszerbe foglalt időközönként- elvégzi a repülőgépek garanciális…
Hende Csaba honvédelmi miniszter és Orosz Zoltán altábornagy, Honvéd Vezérkar főnök-helyettes Németországban tesznek látogatást a NATO geilenkircheni bázisán.A bázison megtekintik a nagy hatótávolságú rádiólokátorral felszerelt légtérellenőrző AWACS-repülőgép által végrehajtott repülési feladatot.A Boeing E-3A AWACS légtérellenőrző repülőgép 2003-ban mutatkozott be hazai környezetben először a kecskeméti katonai repülőtéren. Magyarország 1999-től megfigyelői, majd 2005 decemberétől teljes jogú tagjává vált a NATO légi korai előrejelző és vezetési programjáért felelős szervezetnek (NAPMO). Ennek megfelelően a magyar személyi állomány 2006 nyarán kezdte meg a szolgálatot Geilenkirchenben. A NATO "Eye in the Sky" programján belül az AWACS nagyon fontos szerepet játszik a 2012-es labdarúgó EB biztosításában is. A szervező államok kérésére légterükben a Boeing E-3A flottája látja el a légi biztosítási feladatokat.MTI
2012 májusától nyolc héten keresztül a Magyar Honvédség légiforgalmi irányítói – 16 fővel – speciális képzésen vesznek részt a HungaroControl Zrt. háromdimenziós toronyszimulátorában, a Magyar Honvédség légiforgalom-szervezési rendszerének korszerűsítését célzó MANS 2010+ (Military Air Navigation Services) program keretében. A korábban kizárólag külföldön elérhető képzés során három magyar katonai repülőtér irányítóit készítik fel Közép-Európa legmodernebb repülőtéri szimulátorában. A most megvalósuló képzéssorozat a polgári-katonai légiforgalmi irányítás együttműködésének jelentős mérföldköve. A speciális felkészítés keretében májustól a három magyar katonai repülőtér (Pápa, Szolnok és Kecskemét) légiforgalmi irányítóinak képzése indult el a HungaroControlnál, négyszer kéthetes időtartamban, Közép-Európa legmodernebb repülőtéri irányító szimulátorában. A képzés a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnokság alárendeltségében működő katonai repülőterek irányító szakállományának felkészítését, jártasságának fenntartását, illetve a speciális repülésirányítási eljárások begyakorlását, tesztelését biztosítja a repülőterek szimulációs látványképeinek felhasználásával. A gyakorlat különlegessége, hogy ezt a típusú képzést korábban a Magyar Honvédség kizárólag külföldön tudta igénybe venni,…
Katonai repülésirányítók találkozóját tartották – a Magyar Honvédség történetében első alkalommal – az MH Pápa Bázisrepülőtéren.A mintegy hetven résztvevőt Vicai Zoltán fogadta. Az alezredes rövid tájékoztatót adott a bázis történetéről, jelenlegi feladatairól és terveiről. Előadások hangzottak el a Nehéz Légiszállító Ezred (HAW) szervezeti felépítéséről, a SAC programról, illetve a Boeing cég helyi szolgáltatásáról, valamint a NAMA (NATO Airlift Management Agency) logisztikai biztosításáról, terveiről, beruházásairól.Vicai Zoltán bemutatta a vendégeknek a bázisrepülőteret. Természetesen, nem maradhatott ki a repülésirányító torony, ahol otthon érezték magukat a volt Killián György Repülőműszaki Főiskola vadászirányító-megfigyelő szakának egykori hallgatói. Érdeklődéssel szemlélték a  beruházások eredményeként megvalósult felújított kiszolgáló épületeket, a Panther-típusú tűzoltóautókat, a reptérkarbantartó gigantikus járműveket.Nagy érdeklődéssel tekintették meg a résztvevők a kiállított gépeket, köztük a C-17-es szállító repülőgépet. Nosztalgiával ültek be a muzeális MIG-21-es  vadászgépek pilótafülkéjébe, hiszen legtöbbjüknek e repülőeszközök pilótáinak harcálláspontokról vagy a repülésirányító toronyból történő irányítása…
Tiszta, kék ég alatt találkozott ismét a hat Gripent repülő nemzet a svédországi Linköpingben rendezett Aerospace Forum-on. Igazi történelmi pillanat volt ez, a Gripen külföldi exportsikerének szép példája. A különleges pillanatot a méltán híres légi fotográfus, Jamie Hunter örökítette meg. A svéd, a cseh, a Magyar, a dél-afrikai és a thai légierők is a Gripent repülik. A Brit Birodalmi Berepülőpilóta Iskola (ETPS) képzésében a világ tesztpilótái a Gripenen kapnak kiképzést, mint többfunkciós szuperszonikus platform. 2011 novemberében a Svájci Tartományi Tanács a Gripent jelölte ki a leszerelésre váró F-5ös flottájának utódjaként.A képek az alább oldalon megtekinthetőek: http://www.saab.tm.se/en/Air/Gripen-Fighter-System/gripen-downloads/Image-bank/Fotó: Jamie Hunter
Immár ötödik alkalom 2007 óta, hogy a MH 86. Szolnok Helikopter Bázis gépszemélyzetei és műszaki kiszolgáló katonái magashegyi helikopter-kiképzésen vesznek részt Szlovéniában. Az idei része annak a felkészülési folyamatnak, amelynek célja, hogy az Afganisztánban szolgáló Mi-17 Légi Kiképzési Tanácsadó csoport jövőbeni váltása a gyakorlatban is felkészüljön a rájuk váró extrém körülményekre, azok közül is a magashegyi viszonyok közötti üzemeltetésre, repülésre.A ma már hagyományosnak mondható kiképzési esemény annak az eredményes kapcsolatnak köszönhető, amely a szlovén és magyar légierő között kialakult az utóbbi években. Ebben az időszakban a helikopterbázisról a Harcihelikopter Zászlóalj, valamint a Szállítóhelikopter Zászlóalj személyzete egyaránt megtapasztalhatta azokat a speciális körülményeket, amelyek a hazai környezetben nem állnak rendelkezésre. A gyorsan változó időjárás, sajátos terep- és szélviszonyok, és a magassággal csökkenő légnyomás helikopterre gyakorolt együttes hatása alapos felkészültséget igényel azoktól, akik azt ilyen környezetben üzemeltetik.A szlovén kollégák – a korábbi évektől…
Megérkeztek az egyéni beosztásokat betöltő katonák, az Afgán Nemzeti Hadsereg Baghlan tartományban állomásozó lövészkatonáit kiképző MH Műveleti Tanácsadó és Összekötő Csoport nyolcadik váltásának magyar és amerikai tagjai, valamint a Mi-17-es Légi Tanácsadó Csoport harmadik és a Mi-35-ös Légi Kiképzés-támogató Csoport hetedik váltásának katonái Afganisztánba.Öt és fél óra repülést követően az éjszaka leple alatt szállt le a Mazar-e Sharif-i katonai bázis repülőterén a Pápáról indult Boeing C–17A Globemaster III-as stratégiai szállítórepülőgép.A fedélzeten az egyéni beosztásokat betöltő katonák mellett az Afgán Nemzeti Hadsereg Baghlan tartományban állomásozó lövészkatonáit kiképző MH Műveleti Tanácsadó és Összekötő Csoport (OMLT) nyolcadik váltásának magyar és amerikai tagjai, valamint a Mi-17-es Légi Tanácsadó Csoport (Mi-17 AAT) harmadik és a Mi-35-ös Légi Kiképzés-támogató Csoport (Mi-35 AMT) hetedik váltásának katonái foglaltak helyet.HM Sajtóiroda; Zrínyi MédiaFotó: Dévényi Veronika
Az amerikai védelmi minisztérium szigorítja a radarok számára láthatatlan F-22-es harci gépek repülésének szabályait, egyebek között azt, hogy milyen messzire repülhetnek el támaszpontjukról, mert a gépek pilótái oxigénhiányra panaszkodnak.A Pentagon közölte: addig, amíg az F-22-esek nem repülhetnek messzire, más típusoknak kell átvenniük a nagy távolságú légtérellenőrzés feladatát. A légierő azt tervezi, hogy automatikusan működő tartalék oxigéntartályt szerel a gépekbe az év végétől kezdődően.    Tavaly öt hónapra ugyanebből az okból tiltották meg az F-22-esek repülését. A típussal kapcsolatos probléma azért merült fel most ismét, mert a CBS tévé a hónap elején bemutatott egy riportot, amelyben két pilóta közölte, hogy biztonsági okból egyelőre nem repül a géppel. A riport hatására a kongresszus több tagja feltette a kérdést, hogy a légierő miért nem volt már képes megoldani a problémát. A szenátus a múlt héten meghallgatta a légierő egy magas rangú tisztségviselőjét. Leon Panetta védelmi…
A napokban újabb mérföldkőhöz érkeztek a magyar JAS-39 Gripenek. Amióta 2006. március 21-én az első öt, negyedik generációs vadászrepülőgép leszállt a kecskeméti betonra, új korszakot nyitva a Magyar Légierő történetében, a magyar felségjelű Griffek elérték a hétezredik repült órát.A Magyar Honvédség 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis feletti légtérben 2012. április 26-án 15:30-kor jubilált, repült óra tekintetében, három darab Gripen, fedélzetükön Ugrik Csaba alezredes, Gróf Gergely őrnagy és Langó Viktor főhadnagy hajózókkal. Az esemény kapcsán, úgy a repülőműszaki, mint a hajózó állomány maximális elégedettségét fejezte ki a típussal kapcsolatosan. A hatéves tapasztalat alapján, a Gripen egy rendkívül megbízható harci repülőgép, mely minden tekintetben garantálja a hatékony légvédelmet és légi fölényt, kiváló képességekkel rendelkezik, továbbá a legmodernebb technológiát és műszaki megoldásokat képviseli. Amennyiben minden az előzetes tervek szerint alakul, az idei évben, november első hetében sor kerülhet a nyolcezredik óra megrepülésére.Kép és szöveg:…
Végrehajtotta első kötelékrepülését az amerikai Lockheed Martin által gyártott F–35 Lightning II-es haditengerészeti változata. A CF-1-es és CF-2-es jelű F–35B-ket Eric Buus parancsnok US Navy és Matt Taylor alezredes US Marine Corps pilóták vezették. A több mint egy órás feladat végrehajtása során azt vizsgálták a berepülőpilóták, hogy miként tud az F–35-ös kötelékben repülési feladatokat végrehajtani. A gépek az amerikai haditengerészet Patuxent River-i tesztbázisáról szálltak fel.Fotó: Lockheed Martin
Az ausztrál légierő egyik Airbus A330 MRTT típusú katonai légi utántöltő és szállítógépe – katonai elnevezése szerint egy KC–30A – minden korábbinál több utast szállított. A RAAF (Royal Australian Air Force) 33. századának ez a gépe a legutóbbi, kétórás útján 220 tiszti akadémiai hallgatót vett a fedélzetére, nem számítva a KC–30A 12 tagú személyzetét. A gépet egyébként a katonai és a polgári hatóságok 270 utas (katona) szállítására jogosították, így az ausztráloké bizonyára csak átmeneti rekord.Fotó: Airbus
Rendkívüli jelentősége van annak, hogy a második világháború után a Magyar Honvédség helikopterpilótái és műszaki személyzete Afganisztánban először tud lényegében műveleti körülmények között gyakorolni– nyilatkozta Hende Csaba. A honvédelmi miniszter, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis Afganisztánba készülő állományának - levegő-föld éleslövészettel egybekötött - négynapos zárógyakorlatán, annak sajtónapján vett részt április 17-én.A honvédelmi tárca vezetője és dr. Benkő Tibor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnöke  meghallgatta Koller József ezredesnek, az MH Mi-35 Légi kiképzés-támogató csoport hetedik váltás parancsnokának tájékoztatóját és eligazítását, majd végignézte a zárógyakorlat egyik dinamikus mozzanatát. Az elképzelt forgatókönyv szerint a légierő egy konvoj elleni támadást hárított el.A konvoj egy támadás következtében mozgásképtelenné vált, parancsnoka pedig légitámogatást igényelt. Elsőként egy MI-24-es harci helikopter érkezett a területre: ezt az előretolt repülésirányító vezette rá rá a célra, majd további támogatásként Gripen- géppár vette fel a harcot a támadókkal. A konvoj sebesültjeit…
Az Indonesian Aerospace amerikai leányvállalata, az IPTN North America kettő plusz négy gépes megrendelést adott le az amerikai Sikorsky Aircraft Co. által gyártott S–300C dugattyús kishelikopter típusra. A beszerzés révén több mint száz új helikopterpilóta képzését kezdhetik majd meg az indonéz hadsereg számára a közeljövőben. Mindezt annak a programnak a keretében hajtja végre a kelet-ázsiai ország, amelyet 2012 márciusában hirdetett meg indonézia védelmi minisztere, Purnomo Yusgiantoro. Eszerint Indonézia megduplázza a katonai helikopter flottáját a jövőben, amelyhez új kiképzőhelikopterekre és pilótákra is szüksége van. Indonézia gazdasága folyamatosan fejlődik, így lehetősége van arra, hogy megújítsa a szállítóhelikopter flottáját. Ennek egyik első állomása az új S–300C dugattyús kiképzőhelikopterek beszerzése. Az S–300C a világ vezető alap kiképzőhelikoptere, köszönhetően olcsó üzemeltethetőségének, megbízhatóságának, egyszerű karbantarthatóságának és könnyű vezethetőségének. Éppen ezért kiválóan alkalmas a leendő katonai helikopterpilóták alapkiképzésére. Az új gépeket várhatóean ez év végén átveheti már…
A MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis állománya az elmúlt időszakban két nagyszabású gyakorlaton is részt vett. A kecskeméti repülőbázis különleges abban a képességében, hogy önállóan, külső támogató elem bevonása nélkül tud mozdulni és végrehajtani küldetését.A hajnali órákban meglehetősen vegyes társaság kezdte meg a munkát és ezzel a kitelepülést. Gripenes és szállítórepülő műszakiak, hajózók együtt, egy célért dolgozva pakolták meg a gyakorlatokra induló első repülőgépet, a Szállítórepülő század állományába tartozó 407-est.A LF2012 előörse számára furcsa, érdekes érzés volt, mikor a napfelkelte Varsó felett érte a csapatot. Gyors Ronneby „dobbantás” után sietni kellett Vidselig, hogy mire a sokkal gyorsabb Gripenek kiérnek a műszaki állomány már előkészülve tudjanak a szolgálatukra lenni. A kiérkezést a kettes számú Ancsa landolása fejezte be, és ezzel kezdődött a LF2012 gyakorlat vidseli szakasza.A sikeres LF2012 gyakorlatot követően a hazatelepülés maradt hátra, ami nagyfokú rugalmasságot és a váratlan helyzetekhez…
5. oldal / 5