2024 március 29

RSS Facebook

2012. február 04. szombat, 12:33

Egyetlen Malév gép marad, a Li-2-es... Kiemelt

Értékelés:
(25 értékelés)

Drága Maléves Barátaim! 

A médiából már ismert volt. Vége! Azonban este 3/4 7 körül a reprádiót hallgatva - amikor bejelentkezett a Malév 5212-es járata a HA-LOU és Shannon felé vette az irányt - önkéntelenül elbőgtem magam. Másodszor repülőgép miatt így 66 évesen. Először 1994-ben, amikor örökre elrepült az Air Service Cessna Skymaster típusú HA-FAA lajstromjelű gépe. Eladták. 19 évig voltam a szerelője. A testvérem volt. Tudom mit jelent az amikor örökre elszáll egy repülőgép! Maximálisan Veletek érzek. Már nem éppen ifjú szerelőként, de valahol én is malévesnek tartom magam mind a mai napig, hiszen 1968-tól 1971-ig a Mayer, majd a Kása csoportban dolgoztam, mint büszke maléves repülőgép szerelő. Csodálatos éveket töltöttem Ferihegyen és a baráti köröm a mai napig ebből a körből van. Ott ragadt rám a becenevem is... A Malév nálam mindig zászlóshajó maradt, Örök szerelem! Amikor 1992-ben megalapítottuk a Goldtimer Alapítványt minden erőnkkel azon igyekeztünk, hogy repüléstörténetünk meghatározó szereplőjének, a Malévnak repülőképes állapotba hozzunk egy régebbi típusát, a Li-2-est. Nagyon sokáig nem sikerült ezt a célunkat megvalósítani, számtalan akadályba ütköztünk folyamatosan...

Annak idején igen fájó szívvel vettem részt a TU-134-es típus búcsúrepülésén és azt soha sem gontoltam volna, hogy egyszer majd darabokra vágva a fémkereskedők pénztárcáját gazdagítja egy ilyen repülőgép. A TU-154-es búcsúztatásában is volt részem. Nagyon szomorú volt végignézni azt a videót, amelyen lekaparták a lajstromjelet és a nemzeti színű zászlót a gépről. Ezt látva úgy éreztem, hogy országunkból, a lelkünkből téptek ki egy darabot.

Mi az alapítványnál megpróbáltunk építkezni. Felújítottunk öreg kisrepülőgépeket, vitorlázókat, de valahol mindig is az motoszkált a fejünkben, hogy mégis csak a Li-2-est kellene életre kelteni, repülőképessé tenni, hiszen ezzel repült a Maszovlet majd a Malév, ez volt a II. világháborút követően a magyar polgári repülés meghatározó típusa. Ezt a típust kell felújítanunk. Sikerült olyan állapotú repülőgépet találnunk Szolnokon, amit fel lehetett újítani és a Malévnél is repült hajdanában. A gépet felújítottuk. 2008 fordulópont lett a gép életében mivel sikerült megegyezni a nemzeti légitársaság akkori vezetésével, hogy a Li-2-est végre az eredeti maléves színére festhessük vissza. Óriási siker lett! Számtalan helyre hívták meg a HA-LIX-et idehaza és külföldön egyaránt, egész Európa megismerhette általunk is a Malévet. Nagyon büszkék voltunk arra, hogy így módon ismét tagjává váltunk a Malév családnak. Ettől is volt olyan szomorú nekem február harmadikának az estéje, amikor az összes Malév "kékorrú" elment... Ezt józan ésszel nem lehet felfogni.

Egy kékorrú maradt csak, és ez a Li-2-es. Legyen ez a remény repülőgépe! Hihetetlen nehézségek árán sikerült felújiíani a gépet, szinte senki nem hitt benne csak mi, de elértük amit akartunk hiszen a HA-LIX mégiscsak életre kelt. Repült, repül, és repülni fog!

Így most csak ez a zászlóshajó maradt, de ez legyen a remény zászlóshajója! Ez a repülőgép legyen mindannyiunk előtt a példakép, hogy igenis van újjászületés és a Malév a fantasztikus gádájával ugyanúgy megújul mint a Li-2-es, ami örökre MALÉV marad!


Fedő