2011-ben a Toulouse-i székhelyű ATR repülőgépgyár adta el legtöbb turbólégcsavaros regionális utasszállító gépet világszerte. Ez azt jelenti, hogy az ebben a kategóriában eladott utasszállítók több mint 80 százalékát az európai gyártótól vásárolták a megrendelő légitársaságok. A cég sikersorozata 2005-ben kezdődött, azóta növekedett az ATR piaci részesedése ebben a szektorban. Ezt elsősorban annak köszönheti, hogy a gépei alacsony fogyasztásúak és az üzemeltetés tekitetben kiválóan megfelelnek a légitársaságok elvárásainak, míg komfort szempontjából pedig az utasoknak.
2011 volt eddig a legjobb éve kereskedelmi szempontból az 1981-ben alapított ATR-nek, mivel tavaly 157 új gépet adtak el a megrendelőknek, amelyen kívül további 79 gépre vonatkozó opciós szerződést is aláírtak. A megrendelések 13 darab ATR-42-esre és 144 darab ATR-72-esre vonatkoztak, aminek köszönhetően 2012-től számítva három további évre van munkája gyárnak a gyártás és a szállítások tekintetében.
A 157 gépet 18 cég rendelte meg, amelyek közül tíz új vásárlónak számít az ATR-nél. Ezek között vannak olyan légitársaságok is, amelyek más, korábbi első generációs turbólégcsavaros gépeiket cserélik le az új ATR-ekre. Emellett az is újdonság, hogy a vásárlók mintegy 20 százaléka valamilyen lízingcég volt, ami azt erősíti, hogy egyre keresettebbek a regionális turboprop gépek is ezen a piacon.
A gyár új, ATR-72-600-as típusa 2011 májusában kapta meg a légialkalmassági bizonyítványát, amelyet követően új mércét állított fel ebben az utasszállító repülőgép kategóriában, köszönhetően azoknak az új technológiáknak, amelyeket beépítettek ebbe a típusba. A típus 2011 augusztusában debütált, s azóta már több mint 3000 órát repült a különböző légitársaságok színeiben. A megbízhatósági mutatója az ATR-72-600-asnak 99,7 százalékos.
A gyár 45 gépet adott át 2011-ben a megrendelőinek, amelyek között immár tíz darab ATR-72-600-as is volt. 2011 végére a gyár teljes megrendelés állománya 224 repülőgép volt, amelyek együttes értéke 5 milliárd amerikai dollár. A tervek szerint idén mintegy 70 darab gépet kíván átadni a gyár a megrendelőinek, amit úgy tud elérni, hogy felgyorsítja a gyártási folyamatot a nagyobb termelékenység érdekében. Ez 2013-ra már 80 gépes éves gyártási kvótát jelentene.
2011-ben az ATR megkapta az ISO 14001-es környezetvédelmi tanúsítványát is, amely révén az első olyan turboprop gyártóvá vált a világon, amelyik a gyártás és gépek teljes élettartma szempontjából is teljes mértékben környezetbarátnak számít.
A 2011-es megrendelések légitársaságok és típus szerint
Társaság | Ország | 42-500 | 42-600 | 72-500 | 72-600 | Opciós |
Lion Air | Indonézia | 5 | 13 | |||
GECAS | Egyesült Államok |
17 | 17 | |||
Skywest/Virgin Australia | Ausztrália | 4 | 9 | 13 | ||
Nordic Aviation Capital | Dánia | 2 | 10 | 10 | ||
AZUL Linhas Aéreas | Brazília | 10 | 10 | |||
UNI Air | Taiwan | 10 | ||||
TRIP Linhas Aéreas | Brazília | 9 | 12 | |||
Air New Zealand | Új Zéland | 7 | 5 | |||
Precision Air Services | Tanzánia | 4 | 1 | |||
NordStar Airlines | Oroszország | 5 | 2 | |||
TAME | Ecuador | 3 | ||||
Air Lease Corporation | Egyesült Államok |
2 | ||||
Israir | Israel | 2 | ||||
Firefly | Malájzia | 2 | ||||
Borajet | Törökország | 1 | ||||
Meg nem nevezett ügyfél |
1 | 40 | 10 | |||
Teljes megrendelés szám |
3 | 10 | 16 | 128 | 79 | |
157 | 79 |
A 2011-es gépátadások légitársaságok és típusok szerint
Társaság | Ország | 42-500 | 72-500 | 72-600 |
Utair | Oroszország | 14 | ||
Lion Air | Indonézia | 7 | ||
Skywest/Virgin Australia | Ausztrália | 4 | ||
NordStar Airlines | Oroszország | 4 | ||
Firefly | Malájzia | 3 | ||
AZUL Linhas Aéreas | Brazília | 3 | ||
Finncomm | Finnország | 3 | ||
Israir | Israel | 2 | ||
Nordic Aviation Capital | Dánia | 2 | ||
TAME | Ecuador | 2 | ||
Royal Air Maroc | Marokkó | 2 | ||
Air Lease Corporation | Egyesült Államok |
2 | ||
Caribbean Airlines | Trinidad és Tobago | 2 | ||
Alenia | Olaszország | 1 | ||
Borajet | Törökország | 1 | ||
Lonrho | Ghána | 1 | ||
Cebu Pacific | Fülöp-szigetek | 1 | ||
Átadott gépek száma |
6 | 38 | 10 |
Fotó: ATR