2024 április 27

RSS Facebook

2023. december 11. hétfő, 11:16

Életmentő szárnyak Kiemelt

Értékelés:
(2 értékelés)

Bár az üzleti repülésről elsősorban a dúsgazdag emberek magáncélú repülőútjai jutnak az eszünkbe, azért gyakran használják a business jeteket életmentésre is. Egészen pontosan szervkivevő orvoscsoport és donorszerv szállítására, ami valóban az életet jelenti annak, akinek új szívet, tüdőt, májat vagy éppen vesét szállít egy ilyen magánrepülőgép. Magyarországon 2017 novembere óta a Fly-Coop Kft. végzi ezt a komoly és felelősségteljes feladatot, sőt, annyira megbízhatóan, hogy az elmúlt hat évben egyetlen donorszervet sem vesztettek el szállítás során adódó probléma miatt.







Az Országos Vérellátó Szolgálat adatai szerint az elmúlt évtizedben – amióta Magyarország csatlakozott az Eurotransplanthoz – 929 donorszerv érkezett külföldről magyar beteg részére, ami a 3958 (elhunyt donoros) hazai szervátültetés 23,5 százaléka. Az Eurotransplant-társulás óta 39 százalékkal több beteg került várólistára, nagyobb számban biztosítva a transzplantációs ellátás lehetőségét és a pontosabb donorszervelosztást. Azóta összesen 344 beteg várakozott akut státuszban kiemelt sürgősséggel, 74 százalékuknál (254 beteg) sikeres transzplantáció történt az elmúlt tíz évben. Ez annak is köszönhető, hogy a sürgősséggel várakozó betegek transzplantáció-jához a szervek 71,3 százaléka külföldről érkezett. A teljes jogú tagság tízéves időszaka alatt összesen 185 gyermek recipiens kapott szervet, ebből 84 gyerek vesét, 50 májat, 43 szívet, nyolc pedig tüdőt. A gyermekeknek beültetett vesék 69 százaléka (58), a májak 42 százaléka (21), a szívek 84 százaléka (36) az Eurotransplanttól jött.

Az Eurotransplant-csatlakozás óta minden alkalmas donorszervet átültetnek, nem vesznek el szervek megfelelő recipiens hiányában. Az együttműködés előnyös a szervátültetésre szoruló betegeknek, és így egész Magyarországnak.

Jakab Tamás oktatókapitányt, a Fly-Coop Kft. ügyvezetőjét kértük meg arra, hogy avassa be az Aeromagazin olvasóit a titokba, hogyan kell elképzelni egy ilyen életmentő járat lebonyolítását.

– Valóban 0–24 órában, az év 365 napján kell készen állnia egy repülőgépnek és a személyzetének arra, hogy ha jön a telefon, akkor azonnal indulni tudjon?

– Nagyon lesarkítva a dolgot valóban ilyen a gépezet, amely egy összetett és több elemből álló logisztikai rendszer alapján működik. Ennek csupán az egyik igen fontos eleme a donorszervek légi úton történő szállítása. Az 1967-ben alapított európai Eurotransplant International Foundation nonprofit szervezet végzi a donorszervek elosztását. A leideni székhelyű Eurotransplant egy európai szervcsereszervezet, amely nyolc ország transzplantációs központjait, laboratóriumait és donorkórházait tömörítő, kiszolgáló szervallokációs szervezet. Ez azt jelenti, hogy ha a nyolc tagállam egyikéből transzplantációra alkalmas donorszervet jelentenek, akkor a beteg kiválasztását az Eurotransplant végzi, és értesítést küld a beteget várólistára helyező országnak és centrumnak. Magyarország 2013-ban csatlakozott ehhez a szervezethez teljes jogú tagként, és a magyarországi feladatokat az Országos Vérellátó Szolgálat központilag koordinálja. Az Eurotransplant adatbázisában minden olyan beteg szerepel, aki valamilyen szervátültetésre vár. Amikor egy donorszerv beültetésére nyílik lehetőség, akkor az adatbázisban szereplő információk alapján a rendszer ki tudja választani, hogy a tagországok közül melyikben van az a beteg, akinek leginkább megfelel a rendelkezésre álló beültethető szerv orvosszakmai és igazságossági szempontok alapján. Ekkor indul be az a folyamat, amelynek a légi donorszervszállítás is a részét képezi.

– Ilyenkor hogyan működik a riadólánc, miként indul be a folyamat?

– Nálunk, a Fly-Coop Kft.-nél az esztendő minden napján 0–24 órában készen áll egy üzleti repülőgép (business jet) Ferihegyen, amit erre a feladatra használunk. Ez egy Beechjet 400-as típusú példány, amely nemcsak a donorszervek, hanem az azzal utazó orvoscsoport szállítására is alkalmas. A szív és a tüdő szállítása esetén ugyanis orvosok is jönnek velünk a riasztás után, mivel az ő feladatuk ezeknek a szerveknek a kivétele és szállításra alkalmassá tétele. Amikor éles riasztás van, akkor két órán belül fel kell szállnia a repülőgépnek. Mire a pilóták kiérnek a ferihegyi repülőtérre, már minden szük-séges dokumentáció, repülési terv a rendelkezésükre áll, illetve már azt is tudják, hogy mi lesz a célállomás. A szervezők mindig olyan repülőteret keresnek a szállításhoz, amely a lehető legközelebb van a donorszervet felajánló kórházhoz, az időtényező ugyanis a legkritikusabb része az egész folyamatnak. Egy donorszív esetében a szív megállítását követően maximum öt óra telhet el a beültetésig, vagyis a repülőút legfeljebb kétórás lehet.

– Hogyan képzeljük el ezt a folyamatot? Óramű-pontossággal zajlik minden a riasztást követően?

– Igen, mindennek zökkenőmentesen kell történnie. A Fly-Coop Kft.-nek van egy OPS diszpécserközpontja, mely az összes adminisztratív feladatot elvégzi a felszállásig, riasztja a pilótákat, leadja a repülési tervet, kitölti a járathoz szükséges dokumentumokat, hogy mire a személyzet a géphez ér, már minden készen álljon a felszálláshoz. Szív- és tüdőszállítás esetén a pilótákkal együtt utazik egy három-négy fős orvoscsoport is, amely az érkezés után azonnal a donorkórházba megy, hogy eltávolítsa a szívet. A stopper akkor indul el, amikor a donorszerv keringése megszűnik. Eközben már idehaza egy másik orvoscsoport is megkezdi annak a páciensnek a műtéti előkészítését, aki majd a szívet kapja. Miután megérkezik az orvoscsapat a donorszervvel a repülőgéphez, azonnal indulunk haza. Mivel ez sürgősségi, ambulance repülés, és a járat hívójele is Ambulance, minden más géppel szemben elsőbbséget élvez. A nagy nemzetközi légikikötőkben is elsőként szállhatunk le és fel, illetve érkezéskor Ferihegyen is mindig miénk az elsőbbség. Ha olyan helyen van a kórház, ahol időközben például bezárt a helyi repülőtér – mert este nem üzemel –, akkor arra az időre, amíg tart a donorszervszállítás, kinyitják azt. Előfordult már olyan is, hogy megérkeztünk egy számunkra teljesen ismeretlen kisváros betonos repülőterére, ahol már három másik hasonló gép várakozott. Az egyik a szívet, a másik a tüdőt, a harmadik a vesét vitte el, mi pedig a májat kaptuk meg. Ilyenkor lehet a leginkább átérezni ennek a munkának a felelősségét és jelentőségét, hiszen rajtunk is múlik, hogy az adott donorszerv valóban időben a megfelelő helyre érjen. Éppen ezért használunk sugárhajtású üzleti gépet a feladathoz, hiszen ez a lehető leggyorsabb módja a donorszerv célba juttatásának.

– Mennyivel egyszerűbb vagy könnyebb a máj vagy a vese szállítása?

– Ezek esetében nem annyira szűk az időkorlát, mint a szívnél és a tüdőnél, és ezeknél a szerveknél magyar orvoscsoport nem utazik külföldre, mert helyi orvosok végzik a szervkivételt. Ha ilyen szállítási feladatot kapunk, akkor annak a hűtőládának a biztonságos eljuttatása a feladatunk, melyben a donorszerv van, és amelyet a kinti repülőtéren bíznak ránk az ottani kórház szakemberei. Ezt általában mentőautó hozza el a repülőgépig, és nekünk kell épségben eljuttatnunk Budapestre. Mivel a májbeültetésnél nem olyan létfontosságú az idő, mint a szív és a tüdő esetében, ezért azoknál, ha csak kisebb távolságra kell repülni, a cégünk Piper Cheyenne turbólégcsavaros gépét is használhatjuk.

– Milyen gyakran kap riasztást a Fly-Coop Kft. éves szinten?

– Igen változó a riasztások gyakorisága. Van olyan hónap, hogy csak egyszer kell repülnünk, de olyan is akad, amikor szinte minden héten kapunk riasztást. Nem lehet előre meghatározott időpontokról vagy gyakoriságról beszélni. Ráadásul ezeknek a donorszervszállításoknak a többsége mindig este vagy éjszaka történik, ezért fontos, hogy folyamatosan készenlétben legyen a gép a személyzetével.

– Van olyan feladat is, amikor Magyarországról kell külföldre donorszervet szállítani?

– Nagyon ritka az ilyen eset, a gyakorlat az, hogy a fogadó ország küldi a szervszállító repülőgépet abba a városba, ahol a donorszerveket felajánlották. Vagyis ha Magyarországról visznek el ilyeneket, akkor azokból az országokból érkezik az ambulance repülőgép, ahol be fogják ültetni a donorszerveket.

– Mi a legnagyobb távolság Európán belül, ahová még el lehet repülni, hogy a donorszerv időben megérkezzen Budapestre?

– Nyugati irányba Brüsszelig tudunk elrepülni, míg kelet felé Görögország jelenti az időkorlátot. Ha ennél nagyobb távolságban van beültetésre alkalmas donorszerv, akkor értelemszerűen olyan országokban lévő kórházaknak szólnak, ahonnan szintén két órán belül el lehet jutni a felajánlás helyszínére. De sokszor jártunk már Bécsben is, ahová mindössze 20-25 perc a repülőút, és ugyanennyi ideig tart visszafelé is. Ha ezt mentőautóval tennék meg, két-három óránál gyorsabban nem lehetne oda-vissza megjárni az utat.

– Melyek voltak a legkülönlegesebb városok, repülőterek, ahová eljutottatok a donorszerv-szállítás kapcsán?

– Az egyik legkülönlegesebb repülési feladatunk az, amikor az ausztriai Innsbruckban kell leszállnunk, mert az ottani repülőtér egy több ezer méteres hegyek övezte völgyben fekszik, éppen ezért speciális fel- és leszállási eljárással lehet csak megközelíteni a légikikötőt. Különösen akkor kell nagy figyelem és szaktudás a pilótáktól, amikor valamilyen oknál fogva – például leromló látástávolság vagy erősödő ködképződés – meg kell szakítani a megközelítési eljárást és átstartolni a géppel. Ilyenkor ugyanis az átstartolást követően azonnal ki kell fordulni a repülőgéppel – akár úgy is, hogy teljesen felhőben vagy ködben repülnek –, mert a pályairánnyal szemben is egy óriási hegy van, ami előtt még vissza kell tudnia fordulni a pilótának. Innsbruckba éppen ezért csak olyan személyzet repülhet, amelynek tagjait kiképezték azokra a speciális megközelítési eljárásokra, melyeket az ottani repülőtéren használnak, vagyis elvégeztek a pilóták egy, az innsbrucki repülőtérre vonatkozó tréninget.

De idesorolhatnám még a hollandiai Eindhovent vagy Németországban Frankfurtot és Münchent, ahová előzetes engedélyt kell beszereznünk, ha éjszaka repülünk ezekbe a városokba az igen szigorú zajkorlátozási intézkedések miatt. Sok repülőtér ugyanis az esti órákban már a helyi lakosság nyugalmáért letiltotta az éjszakai repüléseket. Persze az ambulance járatokra ez a korlátozás nem vonatkozik, ennek ellenére engedély szükséges ezeknek a repülőtereknek az éjszakai használatához.

Szintén különleges esetnek számít az, amikor olyan repülőtérre kell elrepülnünk, amelyet normál körülmények között délután vagy este egy bizonyos időpontban mindennap bezárnak. Mi pedig éjszaka kapjuk a riasztást, hogy indulni kell oda. Ilyenkor a diszpécsereink feladata a legnehezebb, hiszen nekik kell kideríteniük, hogy kit kell értesíteni ahhoz, hogy megtaláljuk a „kulcsos embert”, vagyis azt az illetékest, aki ki tudja nyitni a repülő-teret a gépünk vagy esetleg több hasonló ambulance járat fogadására. Sok esetben ez sokkal nehezebb és idegőrlőbb feladat, mint elvezetni arra a helyre a repülőgépet. Sajnos nem mindig egyszerű a kinyitásért felelős embernek a felkutatása, amiben alkalmanként a helyi kórház vagy akár közvetve az Eurotransplant is próbál segíteni. De ami nagyon pozitív és szép dolog az ilyen ambulance járatoknál, az az, hogy amint megtudják a repülésünk célját, tényleg mindenki összedolgozik, és készséggel segítenek az emberek. Nagyon fontos hangsúlyoznom, hogy amit mi csinálunk, az csak egy eleme az egész folyamatnak. Mert ez minden esetben komoly csapatmunka, beleértve a kül-földi repülő-tereket is, pláne, ha éjszaka ki kell nyitniuk.

– Úgy tudom, hogy a Fly-Coop Kft. azzal is büszkélkedhet, hogy amióta 2017-ben át-vette ezt a feladatot, egyetlen donorszerv esetében sem történt olyan, hogy a légi szállítás problémája miatt nem sikerült egy transzplantáció.

– Igen, ez valóban így van. Az Eurotransplant az éves beszámolóiban mindig kiemeli, hogy a légi szállítást végző vállalatok közül Európában eddig egyedüliként a Fly-Coop Kft. volt képes arra, hogy probléma nélkül teljesítse a donorszervszállítási feladatát. Vagyis mindig mindenhova időben odaértünk, illetve a hazaszállítást is határidőre végrehajtottuk. Erre nagyon büszkék vagyunk, hiszen minden pilóta, diszpécser, műszaki és a háttérben dolgozó munkatárs tudja, hogy milyen felelősségteljes az a munka, amit végzünk, és így olyan embereken segíthetünk, akik számára a szervátültetés valóban az életet jelenti.

Sajtos Zoltán

Fotó: Fly-Coop Kft.