2024 május 01

RSS Facebook

2021. április 26. hétfő, 09:29

Megoldódik a hazai szakemberképzés Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)

PART–147-es oktató és vizsgáztató szervezet létesült Csepelen. A Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum és Kossuth Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikuma az Aeroplex Közép-európai Kft.-vel Európában egyedülálló Part–147-es képzési központot hoz létre. Az új kiképző és vizsgáztató szervezet elindulását Varga Csaba kancellár és dr. Horváth Béla főigazgató jelentette be március 10-én.


Demény Árpád, az Aeroplex Közép-európai Kft. ügyvezető igazgatójának elmondása szerint rendkívül nagy figyelmet fordítanak arra, hogy a szakszolgálati engedély megszerzéséhez szükséges képzéseket, vizsgákat a most létrehozott magyarországi Part–147-es szervezet keretein belül teljesíthessék a szakemberek.

A piaci helyzet és a stratégiai növekedés folyamatos szakemberállomány-fejlesztést követel, ezért az Aeroplex már 2017-ben – a repülőgépes szakemberképzés támogatása céljából – együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrumhoz tartozó Kossuth Lajos Két Tanítási Nyelvű Technikummal. Az oktatás figyelembe veszi a magyar repülőgépipar, azon belül a repülőgép-javítás, -karbantartás és -kiszolgálás mindenkori igényeit.

Demény Árpád kiemelte: „Ösztöndíjszerződéssel támogatjuk a tanulókat, ezzel erősítve a kétoldalú kötődést és a képzést követő itthoni munkavégzés iránti motivációt.”

2012. április 8-án az Európai Unióban – így Magyarországon is – hatályba lépett a polgári légi közlekedéshez kapcsolódó műszaki követelmények és igazgatási eljárások rögzítéséről szóló 1178/2011/EU európai bizottsági rendelet (Part-FCL). A repülőgépek műszaki személyzetének (szerelők, műszerészek) az úgynevezett Part–66 szerinti műszaki szakszolgálati engedéllyel kell rendelkezniük. Ilyen engedélyt a Part–147 szerint minősített oktató szervezeteknél lehet szerezni, 3-5 éves gyakorlat után.

A hazai Part–147-es szervezet létrehozásának fontosságáról Horváth József, az Aeroplex Kft. HR-igazgatója beszélt az Aeromagazinnak.

„Azért volt szükség elsődlegesen egy hazai, EASA (Európai Repülésbiztonsági Ügynökség) által akkreditált Part–147-es minősítésű repülőgépszerelő-képző szervezet létrehozására, mert Magyarországon nem volt olyan repülőgépszerelő-iskola, ahol az önálló munkára és a típustanfolyamon való részvételre jogosító vizsgamodulokat megszerezhették volna a tanulók. Márpedig e nélkül a tizenhét modul nélkül nem rendelkezhet olyan szakszolgálati engedéllyel egyetlen műszaki szakember sem, amely lehetővé teszi, hogy önállóan dolgozhasson a repülőgépen, vagyis típustanfolyamot vagy más szakmai vizsgát tegyen. Éppen ezért az elmúlt években ezeket a modulokat csak külföldön tanulhatták meg azok a munkatársaink, akik előrébb szerettek volna jutni a szakmai pályafutásuk során. Azzal, hogy a csepeli iskola a BGSZC-vel közösen EASA által auditált Part–147-es szakképzési centrum lett, lehetővé vált, hogy a szakiskolában tanuló szerelők a modulokból három év alatt levizsgázhassanak. Azok a  jelenleg is beosztott szerelőként dolgozó munkatársak is jelentkezhetnek a modulok pótlására, akik korábban végeztek az iskolában, de eddig nem volt lehetőségük a tizenhét szakterületből álló modulokból külön-külön levizsgázni.

Ezzel pedig az is lehetővé válik a szakembereink számára, hogy miközben az egyes modulokból sorra levizsgáznak, azzal párhuzamosan például egy Airbus-típustanfolyamot is elkezdhetnek, vagyis mire megszerzik a szükséges modulvizsgákat, addigra az adott típustanfolyamot is elvégzik, és alkalmassá válnak immár az önálló munkavégzésre.

Az Aeroplex Kft. számára azért volt fontos, hogy ez az EASA által auditált szakképzési rendszer ismét működjön, mert így lényegesen gyorsabb és költséghatékonyabb a megfelelő jogosításokkal bíró szakembergárda képzése hazai körülmények között.

A képzések és a vizsgáztatások magyar és angol nyelven is elérhetők lesznek, így lehetőség nyílik számos más ország szakembereinek képzésére is.”

(sajtos)