2024 április 27

RSS Facebook

2019. február 26. kedd, 13:36

Át kell vizsgálni 50 orosz SuperJet 100-ast Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)

Hat héttel azt követően, hogy a Brussels Airlines leállította az orosz Superjet 100-as gépek repültetését a flottjában – mondván túl sok időt töltöttek az SSJ100-asok a földön repülés helyett és túl bonyolult az üzemben tartásuk –, most egy teljesen más problémával kell a gépeket gyártó Sukhoi Civil Aircraft (SCAC) gyárnak szembe néznie.

Kiderült, hogy a legyártott Superjet 100-asok egy részénél – körülbelül a teljes géppark egy negyedénél – hatóságilag nem engedélyezett titán alkatrészeket használtak a gyártás során. Orosz sajtó információk szerint mintegy ötven gépet érint a probléma, amelyeket most emiatt teljesen át kell vizsgálnia a gyártónak. A hírek szerint mikrorepedéseket találtak olyan rossz minőségű, titánból készült alkatrészeken, amelyeket a futóműveknél, a hajtóművekben és a fékszárny mechanizmus bekötő pontjain alkalmaztak. Ráadásul az is kiderült időközben, hogy az említett titán alkatrészek eredete sem volt tisztázott, vagyis olyan alapanyagból készültek, amelyek nem voltak hatóságilag engedélyezve a beépítésre. Az azonnali felülvizsgálatot az orosz légügyi hatóság, a Rosaviacija rendelte el még tavaly decemberben, amikor először szembesültek a problémával.

Az ellenőrzést akkor kell végrehajtani az SSJ100-asokon, amikor az adott repülőgép eléri az előírt 750 órás vagy 100 naptári napos kötelező szervízét. A bevizsgálás minden egyes olyan alkatrészre ki kell, hogy terjedjen, amely a fent említett ismeretlen eredetű titán ötvözetű alapanyagból készülhetett. Az már biztos, hogy a hibát az egyik beszállító, a VSMPO-Avisma követte el azzal, hogy nem vizsgáltatta be időben az orosz légügyi hatósággal az időközben beépített titán ötvözetű alkatrészeket.

A vizsgálat összesen 48 repülőgépre terjed ki, amelyek közül 15 példány az Aeroflotnál, 8 gép az Azimuth Airlinesnál, 9 darab a Yamal Airlinesnál és 4 az IrAeronál repül. Az endoszkópos vizsgálatok már januárban megkezdődtek. Február 19-én ki is adott egy sajtóközleményt a gyártó Szuhoj repülőgépgyár, amely szerint február 6-án az orosz légügyi hivatal arról tájékoztatta őket, hogy megtörtént a bevizsgálása a megkérdőjelezett titán alkatrészeknek és azok minősége megfelelt az előírásoknak. Vagyis a voronyezsi VASO gyárban – ahol a titán ötvözetű alkatrészek készültek – megfelelő technológiával állították elő a hibásnak vélt titán ötvözetű alkatrészeket, vagyis olyan mértékben alkalmazták a különböző összetevőket az ötvözés során, amely erre vonatkozóan elő van írva. Ezért nem kell azonnali vizsgálatot végrehajtani az érintett SSJ100-as példányoknál, hanem elég csak akkor átvizsgálni azokat, amikor az említett, betervezett időszakos ellenőrzés történik meg a gépeken.

Fotó: SCAC