2017 október 23

RSS Facebook

2017. június 14. szerda, 11:44

Újból gyártják majd az utolsó szovjet bombázógépet, a Tu–160-ast Kiemelt

Értékelés:
(2 értékelés)

Az orosz katonai vezetés úgy döntött, hogy igényt tart új gyártású Tu–160-as (NATO-kód Blackjack) stratégia bombázó repülőgépekre a jövőben. A Tupoljev gyár által még az 1970-es években megtervezett bombázót az amerikai B–1-es Lancer ellenlábasaként hozták létre a Szovjetúnióban, s a típus utolsó példánya éppen negyed évszázaddal ezelőtt készült el. Az új Blackjack-eket várhatóan 2021-től gyártják majd Oroszországban, s egyaránt alkalmasak lesznek hagyományos és nukleáris robbanófejű cirkálórakéták indítására.

A Tu–160-as – akárcsak az amerikai B–1-es – volt az első változtatható szárny nyilazású stratégiai bombázó. A kis sebességű manővereknél – például a fel-, és leszállásnál – a gép szárnyai elülső helyzetben állnak, míg a nagy sebességű, szuperszónikus repüléseknék a gépek a szárnyaikat hátsó helyzetbe állítják. A Tu–160-as nagyon sok tekintetben hasonlít is amerikai vetélytársára, a B–1-es Lancerre. Ígaz. az orosz bombázókat fehérre festették és nem katonai zöldre, innen is kapta a "Fehér hattyú" becenevét a Szovjetunióban, illetve később Oroszországban. 1984 és 1992 között összesen 36 példányt gyártottak a típusból. Ebből 19-et kapott meg a Szovjetunió felbomlásakor az újonnan megalakuló ukrán légierő, amelyből 8-at később visszavásárolt Oroszország. A maradék 11 ukrán Tu–160-ast később szétdarabolták.

Jelenleg 16 darab működő képes Blackjack-je van az orosz stratégiai és kozmikus légierőnek, amelyekről olyan KH–55-ös nukleáris robbanófejjel ellátott cirkálórakéták is indíthatóak, amelyek képesek elérni akár az Egyesült Államok területét is.

A Tu–160-as "Fehér hattyúk" első éles harci bevetése 2015-ben történt, amikor is Oroszország a szíriai kormányerők oldalán harcba szállva Tu–160-asokról indított cirkálórakétákkal támadta az ISIS szíriai állásait.

Videófelvétel a Tu–160-asok szíriai bevetéséről:

https://www.youtube.com/watch?v=SkJZr49dkOA

A Tu–160-as a 2007-es moszkvai MAKS repülő kiállításon és vásáron

Fotó: Orosz légierő