2017 december 13

RSS Facebook

2017. május 11. csütörtök, 10:37

Leállították az új B 737 MAX repülését hajtóműprobléma miatt Kiemelt

Értékelés:
(0 értékelés)

Május 10-én bejelentette az amerikai Boeing repülőgépgyár, hogy ideiglenesen felfüggeszti az új B 737 MAX típussal folyó repüléseket, miután a CFM LEAP–1B hajtóműveket gyártó amerikai General Electric és a francia Safran műszaki problémát jelzett a gázturbinák egyik alkatrészének a minőségével kapcsolatban.

A bejelentés alig pár nappal az előtt történt, hogy az amerikai gyártó átadta volna az első elkészült példányt légitársasági használatra a maláj Malindo Airnek. Azt egyelőre nem tudni, hogy a leállás mekkora csúszást jelent majd az új géptípus bevezetése kapcsán, de a Boeing állítása szerint még ennek ellenére is az eredetileg tervezett határidő előtt járnak a B 737 MAX program kapcsán.

A konkurens Airbus nem jelzett semmilyen problémát az általuk használt, szintén CFM által gyártott LEAP–1A erőforrások kapcsán, így az ezekkel a gázturbinákkal gyártott A320neo gépek továbbra is repülnek.



A B 737 MAX típust bevezető maláj Malindo Air jövő hétfőn vette volna át az első elkészült példányát a gépcsaládnak, míg a Norwegian Air Shuttle is májusban tervezte átvenni az első elkészült repülőgépét. De a norvég légitársaság bejelentése szerint a csúszás nem befolyásolja a tervezett új Edingborough-ból induló amerikai transzatlani járatuk bevezetését.

Az első amerikai vásárló, a dallasi Southwest arról számolt be, hogy feléjük még nem jelezte a Boeing, hogy csúszna az általuk megrendelt gépek átadása. Igaz, a texasi cég majd csak később kapja meg az első példányát a típusnak az év hátralévő részében.

Az új LEAP–1B hajtóművekkel kapcsolatos műszaki gondot a múlt héten jelezte a CFM egyik gyártója, a francia Safran, miután minőségi problémát találtak a gázturbina egyik alacsony nyomású turbinakerekénél a hajtómű hátulsó szekciójában. Miután a CFM jelezte ezt a Boeing felé az amerikai gyártó leállította mind a 21 elkészült B 737 MAX-nek a repülését.

A hírek szerint az eddig elkészült valamennyi 30-40 darab LEAP–1B gázturbinát – amelyek egy részét így most le kell szerelni a repülőgépekről – elküldik az indianai Lafayettben, illetve a franciaországi Villaroche-ban lévő CFM gyárakba ellenőrzésre. A hibásnak ítélt turbina tárcsát egy beszállítótól kapja a CFM, így a többi hajtómű alkatrész gyártása, illetve a LEAP–1B erőforrások összeszerelése az ellenőrzés idejére sem áll le.


Fotó: Boeing, CFM