2024 április 19

RSS Facebook

2014. október 21. kedd, 11:03

Kombinált felügyelet és konvertálható szakszó Kiemelt

Értékelés:
(1 értékelés)



Gyorsítósávban a Légügyi Hivatal


A Légügyi Hivatal az úgynevezett kombinált felügyeleti tevékenység erősítésével fogja magasabb szinten biztosítani a repülésbiztonságot Magyarországon – mondta július végén Vicsotka József, a szakszolgálati főosztály megbízott vezetője, a Légügyi Hivatal megbízott EASA-koordinátora nemrégiben lapunknak. Most a légügyi szakmát érintő közelmúltbeli változásokról kérdeztük.










Számszerűsíthetők az első eredmények?

A több szakterületet érintő kombinált felügyeleti tevékenységet az elmúlt hetekben jelentős mértékben erősítette a hivatal: augusztus 24-én Budaörsön, augusztus 30-án Siófok-Kilitin, szeptember 6-án pedig a Velencei-tó partján több helyszínen is végeztünk kombinált felügyeleti tevékenységet. Az általános repülésbiztonság érezhetően nőtt a felügyeleti tevékenység nyomán, mivel a repülőtársadalomban gyorsan terjednek a hírek, így a szemlék híre is hamar végigfutott az országon. A jogszabályok betartásával kapcsolatos fegyelem érzékelhetően nőtt a hirtelen gyakorivá lett megjelenéseink nyomán, valamennyi légügyi szereplő egyre nagyobb figyelmet fordít a szabályos üzemeltetésre.

Milyen eljárás alapján készítik elő a kombinált felügyeleteket?

A kombinált felügyelet hivatalon belüli előzetes megszervezésekor figyelembe kell venni, hogy a különböző területek eljárásai nagymértékben eltérhetnek egymástól, így maga a szervezés egységes eljárás alapján történik, a felügyeletet koordináló terület és a koordinálóterületet kiszolgáló területek meghatározásával. A közös eljárás indítása után az egyes szakterületek csak abban az esetben indítanak külön, a szakterületre vonatkozó eljárást, amennyiben a szakterület valamilyen – az illetékessége alá tartozó – hiányosságot tár fel a felügyeleti eljárás során.

Eddig milyen eredménnyel zárultak a felügyeleti szemlék?

Több szakterületen is születtek szankciók, az adott szakterületek elindították a megfelelő eljárásokat az észrevételekkel kapcsolatban. Legtöbb esetben AFIS szakszolgálati engedély nélküli AFIS szolgálat ellátást észleltünk, néhány esetben nem megfelelően végrehajtott oktatási tevékenységgel találkoztak a hatósági kollégák, de szakszolgálati engedély nélkül végrehajtott repülés is fennakadt a szűrőn.

Hogyan tovább?

A kombinált felügyeleti tevékenységet a jövőben is folytatni kívánjuk, hiszen erősíti a szakterületek közötti és a társszervekkel (például légi rendészet) folytatott együttműködést. Kiemelendő, hogy a kombinált felügyeleti tevékenység nem kiváltja, csupán kiegészíti az önállóan végrehajtott szakterületi felügyeleteket, tehát a jövőben egyre gyakrabban számíthat a repülőtársadalom mind szakterületi, mind pedig kombinált felügyeleti tevékenységre a repülőtereken, bemutatókon, rendezvényeken egyaránt.


Az új honlap lépést tart a gyorsuló tempóval?

A hónapokig tartó kemény munka a honlap fejlesztését illetően részben véget ért azzal, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság, ezáltal a hozzá tartozó Légügyi Hivatal is szeptember 11-én éjszaka elindította új honlapját, frissített tartalommal. Másnap még fennállt némi üzemzavar a honlap tartalmát illetően, amit délutánra a fejlesztőkkel együttműködve gyorsan helyreállítottunk, illetve a következő hét elejére már a tájékoztatókban lévő korábbi linkeket is lecseréltük az új honlapon lévőkre. A folyamatos naprakészség biztosítását pedig a korábbi eljárással ellentétben – amelyben a központ illetékes osztályán keresztül töltötték fel a dokumentumokat – az új honlap esetében az egyes szakterületek nagyrészt önállóan láthatják el. Ezzel az eljárással gyorsabban cserélhetővé válnak a dokumentumok, információk, amelyek idővel elavulttá válnak, viszont az archívumban továbbra is elérhető lesz a legtöbb – fő felületről lekerülő – dokumentum.

Miben tér el a megújult honlap a korábbitól? Rögtönözne egy térképet hozzá?

Kialakításában teljesen megújult, modernebb, a kor elvárásainak megfelelő designnal. A felület a teljes hatóságon belül – közút, vasút, hajózás, légügy – egységessé vált, a tartalmak feltöltésekor pedig különös figyelmet fordítottunk azok frissítésére, illetve az elavult dokumentumok eleve nem kerültek fel az oldalra. Légügy tekintetében nyolc szakterületre és ügyfélszolgálatra osztottuk a honlapon elérhető információkat, amelyek újabb almenürendszeren keresztül biztosítják a felhasználók eljutását a keresett dokumentumhoz. Az egyes információk jobban elkülönülnek, egyszerűbb és használhatóbb a keresőfunkció, valamint új elemekkel is bővült, ilyen például a térkép, ahol kiválóan rá lehet keresni szervezetekre, hivatalokra, társszervekre.

Kezelhetőség szempontjából milyen a felület?

A kialakításnál törekedtünk a felhasználóbarát megoldásokra, letisztult felületekre. Természetesen azok számára, akik használták a korábbi honlapot, újdonságot jelent majd az újfajta felépítés, a megszokás nagy úr, de hamar el lehet sajátítani a kezelését. Remélem, az ügyfelek egyre nagyobb mértékben ismerik meg és használják majd, s nem csupán dokumentumok letöltésére és hírek böngészésére.  Számos funkciót kipróbálhatnak, illetve a fejlesztők optimalizálták a honlapot tabletre és okostelefonra is.

Hogyan sikerült elérni a „kék fedeles” szakszolgálati engedélyek konvertálásának lehetőségét az EASA-nál?

A kérdés hosszú időre tekint vissza, hiszen a 32/2009 KHEM-rendelet egyértelműen kimondta, hogy a nem konvertált nemzeti szakszolgálati engedélyek legfeljebb 2011. december 31-éig érvényesek, ebben a rendszerben a szakszolgálati engedély járt le, nem pedig a bejegyzett jogosítások külön-külön. A Part-FCL viszont kizárólag érvényes szakszolgálati engedélyek konvertálására ad lehetőséget, mivel a nyugati jogszabályalkotók eleve abból indultak ki, hogy a szakszolgálati engedélyek nem járnak le, mivel tőlünk nyugatra már évtizedek óta jogosításokban gondolkodnak, így értelmezhetetlen volt a lejárt szakszolgálati engedély fogalma. Hosszas tárgyalások, levelezés után viszont megértették és elfogadták a HO-15-ös tájékoztatóban foglalt konvertálási módszert a lejárt nemzeti (ICAO) repülőgép és helikopter szakszolgálati engedélyek tekintetében, és 2014. szeptember 1-jével megnyílt a lehetőség a konvertálásra.

 

Az érintettek hogyan értesülnek az újonnan megnyílt lehetőségről?


Több csatornán is biztosítottuk, hogy az érintettek értesüljenek a pozitív változásról: egyrészt a weboldalon közzétettük a tájékoztatót, másrészt újra tájékoztattuk hivatalból a korábban e témában érintett ügyfeleket, illetve a képző szervezeteknek is körbeküldtük a HO-15-ös tájékoztatót egy használati útmutatót tartalmazó kísérőlevél keretében.


Röviden elmondaná, hogy néz ki a folyamat?


Természetesen, viszont javaslom, hogy aki ebben a cipőben jár, az olvassa át tüzetesen a HO-15 tájékoztatót, illetve előzetesen a képző szervezettel és/vagy a hivatallal is egyeztessen a későbbi félreértések elkerülése végett.

  1. A konvertálni szándékozót be kell sorolni a HO-15-ös tájékoztatóban található táblázat megfelelő sorába a repült órái, jogosításai és engedélyének fajtája alapján. Természetesen „alacsonyabb” szintű engedélyre is konvertálhat, amennyiben például CPL engedéllyel rendelkezett, de most csak PPL-t szeretne.
  2. Amennyiben a táblázatok megfelelő sora alapján elméletivizsga-köteles a konvertálás, úgy elsőként a TE-01-es kérőlapon kell jelentkezni az elméleti vizsgákra, csatolva a megfelelő befizetési bizonylatot.
  3. Az adott osztály-, típus-, műszer-, oktatói, valamint egyéb jogosítások megújításkötelesek, azokhoz képző szervezetnél végrehajtott Part-FCL szerinti adott jogosításmegújításra vonatkozó frissítő képzés szükséges a jogosításokat érintő vizsgarepülés előtt. Valamennyi konvertálni szándékozott jogosítás esetében frissítő képzést és vizsgarepülést kell végrehajtania a jelentkezőnek. A frissítő képzés hosszát a lejárat óta eltelt idő határozza meg. A vizsgarepülésekre a PE-01-es nyomtatványon kell jelentkezni, a megfelelő csatolmányok melléklésével. Oktatói jogosítás konvertálása esetén a PE-01-eshez csatolni kell a formanyomtatványok közül letölthető Nyilatkozat oktatói jogosításról című, hiánytalanul kitöltött dokumentumot is.
  4. A konvertáláshoz rendelkezni kell továbbá megfelelő osztályú érvényes orvosi minősítéssel, nyelvismereti értékeléssel (magyar nyelv esetén a vizsgarepüléskor kerül végrehajtásra), illetve üzemeltetés és FCL-ismereti vizsgával (vizsgarepüléskor kerül végrehajtásra).
  5. A konvertálási jegyzőkönyvben foglalt követelmények teljesítését követően kell beadni a konvertálási kérelmet, annak összes csatolandó dokumentumával együtt (jegyzőkönyvek másolata, orvosi minősítés másolata, repülési napló releváns oldalainak másolata stb.).


A beszámítás menete tényleg egyszerűbb lett?


Szintén egy régóta húzódó problémáról van szó: többször is újra kellett írni a vonatkozó beszámítási jegyzőkönyvet, amelyet végül az EASA elfogadott. Ebben az esetben is kiértesítettük a korábban érdeklődő ügyfeleket, illetve a képző szervezeteket a 2014. szeptember 1-jétől esedékes beszámítási lehetőségről. Az eljárás menete itt is egyszerű, de a megkezdés előtt mindenképp a hivatallal kell egyeztetni, hiszen a hivatal által kiadott igazolással lehet elmenni egy képző szervezethez, hogy a jelentkező megkezdhesse a rövidített képzését. Teljes részletességgel a HO-07-es tartalmazza a követelményeket, ebben az esetben is a TE-01-es nyomtatványon kell jelentkezni elméleti és a PE-01-es nyomtatványon gyakorlati vizsgára.


Lapzárta utáni híreket említhetünk?


Töretlenül, nem kevés munkával sikerült véghezvinni számos újítást az elmúlt néhány hónapban. A cikk írásakor még csak tervezett, de megjelenésekor már lezajlott 4. ATO szakmai napot 2014. szeptember 24-ére szerveztük, amelyről a novemberi lapban olvashatnak bővebben. Ha minden a terv szerint megy, akkor a cikk megjelenésének napján, 2014. október 1-jén kerül bevezetésre a berepülői jogosítás konvertálására az EASA által elfogadott eljárás az akkorra elkészülő HO-16-os tájékoztatóban ismertetett követelmények teljesítésén keresztül. Az eljárás szóbeli, elméleti és gyakorlati – készségellenőrző – vizsgát tartalmaz. 2014. augusztus 1-je óta feltüntetjük az LVO-jogosultságokat a szakszolgálati engedélyekben, s minden egyes esetben küldünk a szakszolgálati engedély birtokosának egy tájékoztató levelet is a bejegyzéssel kapcsolatos tudnivalókról, csakúgy, mint az FCL.065 korlátozás esetében. Bevezetésre kerültek továbbá az új oktatói jogosítás jelölések repülőgép kategóriában, amelyek egyértelműbbé teszik, hogy a jogosultságokat az FI(A) jogosítás keretében vagy egyéb oktatói jogosítás keretében gyakorolja az ügyfél.

 

Mi várható a közeljövőben?


Folyamatban van és legkésőbb év végére véget ér az orvosi minősítés kiadása kiadmányozási jogosultságának delegálása külsős vizsgálóorvosok részére. Erről a lap decemberi cikkében szeretnénk bővebben tájékoztatást adni. 2014 decemberében várható egy úgynevezett follow-up EASA-audit FCL-területen. Hamarosan új elméleti vizsgáztató programmal vizsgáztatjuk a jelentkezőket, amely a jelenleginél gyorsabb, modernebb szoftver, valamint a gyakorlati vizsgáztatás területén is nagyobb számban kezdjük meg a jogosultságok delegálását. Hosszabb távon pedig bevezetésre kerül az eHivatal: ezt az ügyfelek az elméleti, gyakorlati vizsga online jelentkezésekhez tudják majd használni, illetve a fejlesztés második szakaszában a szakszolgálatiengedély-kérelmek is saját regisztrált online fiókon keresztül is teljesíthetők lesznek.

Vincze Mara

Cikkünk a Nemzeti Közlekedési Hatóság támogatásával készült! 

Fotó: NKH LH